Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Fast det är en annan typ av kyla långt upp i norr. Den är torrare och behagligare än den råa kyla som brukar finnas söderut, t ex i Svealand. Så även om gradantalet visar lägre i norr så är det inte säkert att man upplever det så mycket kallare än vad det det är mer söderöver. Men för bilen är ju -33 ändå -33 och -17 är -17.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Allinug skrev:Fast det är en annan typ av kyla långt upp i norr. Den är torrare och behagligare än den råa kyla som brukar finnas söderut, t ex i Svealand.
Stämmer det där egentligen? Den relativa fuktigheten är ungefär densamma.

Är det inte bara så att om det står -33 så klär man sig som om man skulle till Nordpolen, men om det är -17 så klär man sig ungefär som vid vanligt vinterväder?
Användarvisningsbild
av xerent
Nja. Jag har svårt att skilja på torr -10 och fuktig -1. Men är det -20 så känns det oavsett...
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är inte förvånad att det hänt många allvarliga olyckor senaste tiden om bristen på snöröjning är lika stor överallt. Jag brukar numer kunna planera mina resor, och brukar försöka låta bli att åka ut i detta väder om det går. Men i dag var jag tvungen att åka på kontroll på Mälarsjukhuset. Jag tror aldrig jag varit med om maken på brist på snöröjning. Det snöar ju inte mycket, tvärtom, men vägarna är ju orörda. Till och med riksväg 53 var bara två hjulspår. Men det var inte bara vägarna som var "kassa". Trappan upp från parkeringshuset var glashal. Jag var "tvungen" att fråga i receptionen om det hade ont om patienter. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Tror i min enfald att idioter som den här orsakar fler olyckor vid snö än lite dåligt plogade vägar:
Bild
av osla
SvenB skrev:Jag är inte förvånad att det hänt många allvarliga olyckor senaste tiden om bristen på snöröjning är lika stor överallt. Jag brukar numer kunna planera mina resor, och brukar försöka låta bli att åka ut i detta väder om det går. Men i dag var jag tvungen att åka på kontroll på Mälarsjukhuset. Jag tror aldrig jag varit med om maken på brist på snöröjning. Det snöar ju inte mycket, tvärtom, men vägarna är ju orörda. Till och med riksväg 53 var bara två hjulspår. Men det var inte bara vägarna som var "kassa". Trappan upp från parkeringshuset var glashal. Jag var "tvungen" att fråga i receptionen om det hade ont om patienter. :)
även här uppe har vi stolpskotten som bestämt hur och när det ska plogas. så länge det snöar så verkar man totalt strunta i att ta ut plog jouren, fast det kommit 1 dm. istället väntar dom tills det slutat snöa och ett tag till, sen börjar dom ploga, men då har det gått många timmar så all snö är fastkörd på vägarna, och det räcker då inte att enbart köra med förplog på tassar och vinge, då måste underbetten ner också men det verkar vara olagligt att använda underbett. istället så tar dom ut hyvlar nån natt efter som får hyvla till vägarna för det är tvättbräda
Användarvisningsbild
av Allinug
Här har de gått ut med att man inte ska söka vård om det inte är akut. Folk har halkat och brutit ben och fått hjärnskakning så det har varit fullt upp på akuten.

Det är riktigt dåligt sandat. Jag har cyklat till jobbet denna vecka och förra, och det är svårcyklat för att det är så halt och spårigt och oplogat vissa sträckor. Hade jag inte haft dubbdäck på cykeln så hade jag aldrig vågat cykla i detta väglag.
av llesrof
osla skrev:
även här uppe har vi stolpskotten som bestämt hur och när det ska plogas. så länge det snöar så verkar man totalt strunta i att ta ut plog jouren, fast det kommit 1 dm. istället väntar dom tills det slutat snöa och ett tag till, sen börjar dom ploga, men då har det gått många timmar så all snö är fastkörd på vägarna, och det räcker då inte att enbart köra med förplog på tassar och vinge, då måste underbetten ner också men det verkar vara olagligt att använda underbett. istället så tar dom ut hyvlar nån natt efter som får hyvla till vägarna för det är tvättbräda
Det är därför jag har en Volvo CrossCountry. Alltså en riktig CossCountry med AWD :mrgreen:

Jag jobbar i Jönköping och den j-vla stan ligger i en gryta. Det kan regna i stan men ju högre upp jag kommer desto mer brukar det övergå till snöfall. Idag var det en lång kö i en av backarna. Det låg snö och möjligen lite slask i omkörningsfältet. Det gick i knappt 60. Audin framför mig gav sig ut för omkörning och verkade fixa det riktigt bra. "En Quattro" tänkte jag och hakade på. Vi körde om hel kön och det gick fullständigt odramatiskt. Inte minsta tendens till spinn eller oroligheter. Nu skall man naturligtvis inte kompensera en AWD:s fördelar genom att köra fortare och ta mer risker och hastigheten var högst moderat och skedde när mötande trafik passerat. Vissa dagar är en XC70 bättre än andra dagar.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Tror i min enfald att idioter som den här orsakar fler olyckor vid snö än lite dåligt plogade vägar:
Bild
Råkade ut för en variant på det där när jag var ute och promenerade med hunden i dag. På en parkering intill hörde jag att en bil startade motorn. Jag tittade till och såg hur vindrutetorkaren viftade på en gammal Passat som var helt snötäckt. Bilen åkte ut från parkeringen i det skicket, men måste stanna för att jag gick förbi utfarten. Jag pekade då och ropade att han skulle sopa av snön. Föraren stack då ut huvudet genom sidorutan och skrek: "Är du rasist din jävla svensk". Killen var Rom.
av osla
llesrof skrev:
osla skrev:
Det är därför jag har en Volvo CrossCountry. Alltså en riktig CossCountry med AWD :mrgreen:

Jag jobbar i Jönköping och den j-vla stan ligger i en gryta. Det kan regna i stan men ju högre upp jag kommer desto mer brukar det övergå till snöfall. Idag var det en lång kö i en av backarna. Det låg snö och möjligen lite slask i omkörningsfältet. Det gick i knappt 60. Audin framför mig gav sig ut för omkörning och verkade fixa det riktigt bra. "En Quattro" tänkte jag och hakade på. Vi körde om hel kön och det gick fullständigt odramatiskt. Inte minsta tendens till spinn eller oroligheter. Nu skall man naturligtvis inte kompensera en AWD:s fördelar genom att köra fortare och ta mer risker och hastigheten var högst moderat och skedde när mötande trafik passerat. Vissa dagar är en XC70 bättre än andra dagar.
problemet är ju inte att det ligger 1dm snö på vägen, går lika bra för det. problemet är efter dom lyckats ta sig ut och ploga, då det blir så ojämnt så man hör inte vad man själv tänker om än man kör en tyst bil, sen sliter det massor på bussningar mm i hjulupphängningar när det är så ojämnt och 25 grader kallt
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 190
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]