Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Fick idag problem med keylessen på min v70 -15. Bakdörrarna kan varken låsas upp eller låsas om jag inte håller nyckeln nära framdörren, gäller båda sidorna. Frun har haft problem en gång innan med låsningen, men nu idag är felet konstant.
När jag startat bilen så klagar den att nyckeln lämnat bilen. Samma fel med bägge nycklarna.

Några ideér?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nyckelbatterierna, hur bra är dom?
av Elmeholt
SvenB skrev:Nyckelbatterierna, hur bra är dom?
Ja hur vet jag det? Hämtade ut bilen i november 2014, så utgår ifrån att dom bör hålla längre än 2 månader iaf. Och att bägge skulle bli dålig men fungerar bra om jag ställer mig närmare framdörren än bakdörren är oxå befängt.
Jag får ringa imorgon så får dom ta in eländet och kolla.
Användarvisningsbild
av SvenB
Såg på TV 3 där före detta inbrottstjuvar gav tips hur man skyddar sig bäst. Där var det en kille som påstod att de var lättare att stjäla en bil med Keyless Drive. Tjuven går bara efter dig och skannar av din ficka för att få koden.
av Elmeholt
XC90_Executive skrev:Gissar på att det är nått knas med antennen. Är det kort räckvidd om du testar med att låsa upp bilen med fjärren?
Stämmer, går inte att låsa upp alls om man är en liten bit ifrån. Hjälp! Sjukt störigt på en 2 månader gammal bil.
av Elmeholt
SvenB skrev:Såg på TV 3 där före detta inbrottstjuvar gav tips hur man skyddar sig bäst. Där var det en kille som påstod att de var lättare att stjäla en bil med Keyless Drive. Tjuven går bara efter dig och skannar av din ficka för att få koden.
Då ska jag vara noga att hålla koll, om någon närmare sig sopar jag på ;)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min MY 14 hade liknande fel. Räckvidden blev sämre över tid och till sist fick jag tom meddelande ibland att den inte ens hittade nyckeln i bilen.

Visade sig vara antennen till keylessystemet. Tydligen vanligt fel för det var det första de nämnde. Löstes direkt när antennen var bytt för ca två månader sedan.
av Elmeholt
Racetwin2 skrev:Min MY 14 hade liknande fel. Räckvidden blev sämre över tid och till sist fick jag tom meddelande ibland att den inte ens hittade nyckeln i bilen.

Visade sig vara antennen till keylessystemet. Tydligen vanligt fel för det var det första de nämnde. Löstes direkt när antennen var bytt för ca två månader sedan.
Ska nämna det för min handlare. Men hade du även problem med räckvidden med låsning med knappen på nyckeln?
av least
Men, sitter det inte fler än en antenn i detta system? Har för mig att man kan se en bild i handboken och där indikeras att keyless har totalt 5 stycken antenn-punkter? (Samma sida där man varnar folk med pacemaker att sitta för nära dessa punkter.) Låter underligt att alla fem antennerna har brutit ihop på en så ny bil?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]