Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jahaja
oldtimersmc skrev:
SvenB skrev:Märkligt att du ger det rådet. Du skriver ju själv om "strömflödesmätningen" på minuskabeln. Det är ju just därför du skall ansluta minuskabeln från laddaren i karossen.
Aj Fan ber om ursäkt en inverterad tankegång dvs mindes fel...
Även solen har fläckar :oops:

Har för övrigt anslutit alla mina laddare (online) på det viset så det var ett grovt självmål.
Sitter med ett helt annat problem (som en vän har) i bakhuvudet som jag söker lösning på enda förklarningen på min disträ.

För tydlighetens skull lägg alltid minus till karossen!!!
Hmm nu går vi lite offtopic... Men jag hade en bil utomhus över en vinter (eller ja, januari till april) med laddare ansluten direkt på polerna. Laddaren var från biltema, något i den här stilen.

Bilen startade med full batterikräm sen på våren så laddningen funkade ju uppenbarligen. Men det var en Saab 900 -98 så den var väl inte speciellt elkänslig då?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte SAAB 9000 -98 hade "Strömflödesmätning" på minuskabeln. :)
Användarvisningsbild
av Jahaja
Troligtvis inte :)

Jag kikade under batterilocket nu och man kommer ju bara åt pluspolen ändå. Så känns svårt att koppla på något annat sätt än minus till chassi/jord.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är också så att jordkabeln är det sista som man ska ansluta. När man ansluter den sista kabeln finns risk för gnistbildning. Då batterierna avger knallgas vid laddning finns risken för explosion om man skapar den gnistan nära batteriet, exempelvis på batteriets egen pol.
Det är en annan anledning till att man inte ska göra anslutningen av jordkablen direkt på batteriet, utan på lämplig plats bland bilens jordade detaljer. Ibland sitter en lyftögla på motorn bra till.

Om man laddar fristående batterier måste man förstås ansluta direkt till polerna, men då kan man stoppa i stickproppen till laddaren det sista man gör, så är risken för gnistor vid batteriet minimal.

Ett exploderande batteri är inget man vill ha i fejset.
av ChristerN
Rådlös skrev:Ladda så fort du kan!
...Det vill säga: En batteriverkstad kan provbelasta med en batteritestare och se om batteriet är så dåligt att det måste kasseras. Detta är ingen märkvärdig provning, man ansluter ett instrument till batteriet och mäter i t.ex 10 sekunder. Sedan får man resultatet.

... Vänta inte!
Det där med verkstädernas batteritestare är inte alltid ett helt lyckat test. Det de då mäter är batteriets förmåga att ge ifrån sig mycket ström under kort tid. Avsett att simulera en motorstart. Värmarna kräver något helt annat, dvs lite ström under lång tid. Detta kan inte förutses med "verktadstestet".

Men jag håller med tidigare talare: Byt!
Se sen till att hålla batteriet så uppladdat som möjligt - alltid. Det minskar slitaget och ökar livslängden.
av LasseL
Said and done. Nytt batteri sitter i.

Apropå hålla batteriet uppladdat, det finns väl laddare man monterar fast och slår på någon gång i veckan eller så?
Har forumet några rekommendationer?
av joskarl
Man kanske inte ska ha så bråttom att byta batteri. När jag i början av november startade värmaren för första gången för säsongen stannade den efter fem minuter. För lite ström i batteriet stod det i displayen. Jag hade värmaren på auto så det var inte första gången den skulle igång. Föregående dag hade jag kört tolv mil så batteriet borde vara laddat. När jag kom hem laddade jag men två dygn senare blinkade CTEKs laddningsindikator rött så jag laddade igen. På Mekonomen frågade försäljaren om jag testat batteriet. Han gick ut med en mätare och konstaterade att batteriet var felfritt. Ja jag vet att många i detta forum anser att en sådan mätning är värdelös men nu har jag kört två månader sedan dess och aldrig laddat. Jag kör mest kortkörningar. Har bilen i kallgarage med elektrisk motorvärmare. Kör ca en mil och där kör jag dieselvärmaren ca 20 min sen kör jag hem. Laddningsindikatorn blinkar gult men jag ska ser om jag blir utan ström. Det är ju ingen katastrof om så sker.
av Rådlös
LasseL: Om du menar en "fast ansluten" laddare så visst finns det. Det är ju vanligt om man har elektrisk motorvärmare att man då grenar av en kabel och har en laddare tillkopplad. Sladden till nätuttaget och stolpen finns ju redan. Och avgreningen görs i elsäkra "dosor" så man behöver inte koppla några kablar själv. Det får man för övrigt inte heller om man inte har rätt utbildning.
Dom som tillverkar motorvärmare har byggbara satser med utrustningar. Man kan kombinera lite efter egen önskan, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare, fjärrstart etc. etc. Det finns dock ett "men" i allt det här: Man måste hålla sig till samma fabrikat hela tiden. Även om tillverkarnas enheter fungerar lika (ungefär) så har dom sett till med kontakternas utformning att bara deras egna produkter går att bygga ihop.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
mxjolle skrev:
LasseL skrev:Hej,

i morse gjorde jag klassikern: efter en vecka i garaget i vintertemp så körde jag dieselvärmaren en god stund.
Efter det orkade batteriet inte starta bilen.

Tänkte bara höra vad forumet tror: hjälper det att ladda upp igen med vanlig batteriladdare, eller är batteriet kört?
Batteriet är mellan 3 och 4,5 år gammalt....

Tackar för input.
Beror ju lite på hur du har kört innan och hur mycket det har frestat batteriet. Exempelvis stadskörningar och dieselvärmarkörningar innan du körde in i garaget.

Har batteriet passerat 3år så anser jag att det har uppnått minimumkraven på hållbarhet och därmed köpt ett nytt. Tar hellre kostnaden än att stå däruti bushen nånstans med batteritorsk. Bilen och värmaren är till för att användas. Det kan ju vara som så att batteriet börjar "varna" nu att fullt kräm inte kan ges. Blir det mildare väder så kanske ditt batteri överlever sommaren också.

Håller ett batteri i 5år så är det fullt acceptabelt, men allt beror ju såklart på hur mycket det har använts, hur många urladdningar som har skett etc
Min svärmors s60 2001 är aldrig bytt batteri på. Och på dess år har hon kört 11000 mil. Mestadels korta sträckor. Det kallar jag kvalité.
av rid54
"Batterikunskap" är inte ägnat att beskriva i en kort reklamsloganaktig text; det är komplicerat. Tyvärr. Som har sagts tidigare så är det viktigt att ladda ett batteri som dragits ur, utan dröjsmål. Det är en av de få sanningar som finns. I övrigt handlar det om att en bil är inte en optimal miljö för en blyackumulator. Dvs, man gör inte bilens elsystem för att tillfredsställa batteriets behov, utan för att föraren/ägaren ska vara nöjd med de elektriska funktionerna. Sedan hoppas man att batteriet ska hålla rimligt länge. Eftersom körvanorna är så olika mellan olika ägare finns inget heltäckande svar på vad man ska göra, men en gyllene regel är att det går inte att ha en modern ("intelligent") laddare ansluten för mycket. Har man möjligheten att koppla in en sån så ska man ta den, om man vill undvika trassel och onödiga batteribyten. Det är också bra att komma ihåg att enbart ålder inte dödar ett batteri och inte en enstaka urladdning heller, OM MAN LADDAR UPP BATTERIET inom rimlig tid. Prova ladda först, kasta batteriet bara om/när det visat sig vara slut.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]