Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Stötdämparen höger bak har gett upp på våran V70+S från -03, och jag undrar hur man tar reda på vad man har för typ av dämpare så man kan räkna på priset att laga eländet.
Frågan är alltså egentligen om den bilmodellen har vanliga dämpare eller sådana speciella nivå-dämpare, om någon skulle råka veta på rak arm. Annars undrar jag om någon vet nånstans man kan söka på vad som ska passa till vilken bilmodell, hemsida eller dylikt.

Jag är själv tyvärr väldigt okunnig om bilar, men killen på besiktningen kunde inte avgöra vilken sort det var heller så jag tänkte här finns det kanske nån som har koll.
Tack på förhand!
//Daniel

Flyttar till rätt avdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 / Nexus
Det är naturligtvis stötdämparen i sig själv som är intressant. Så det underlättar ju om du t.ex kan lossa bakhjulet, om dämparen syns då? Och då är det ju inte så långt kvar till att du själv kanske kan torka bort eventuell sand och grus, så kanske du kan läsa själv om det står något på dämparen. Dekalmärken och tejplappar brukar lossna med tiden, men ofta finns det märkningar och namn instansade i plåten.
Om du bara är ute efter något typnummer eller liknande, så kan du ju gå in på vilken reservdelssida som helst och söka till just din bil. Då får du fram dom som är avsedda för bilen. Skulle det vara så att du vill ha en annan sort eller fabrikat, så har du ju nummer och namn på den som passar. Då får du gå vidare i något korsregister och söka på en motsvarande dämparmodell.
Misstänkte det hehe, men det var värt att fråga.
Okej det finns alltså pålitliga reservdelssidor man kan söka på? Jag fick intrycket efter en snabb googling att allt bara gick ut på att sälja på mig grejer jag inte vill ha, så jag litade inte på vad dom sökningarna kunde visa. Men det ska räcka att reservdels-söka alltså, för att se vad som är avsett för min bil? Har du spontant något tips på en bra sån sida?
Advena skrev:Ah, okej va bra! Tack för svar :D
Dum fråga som måste ställas dock; foto av hela bilen eller på något sätt av själva stötdämparen? (tänker på ifall jag kommer åt att fota den utan att komma in under bilen?)
Man lägger sig på marken och krälar in under, sedan fotar man. :) Så svårt kan det ju inte vara.

Detta är en vanlig stötdämpare:
Bild

... och detta är en nivomat-dito.
Bild

Gummibälgen är svängd neråt så man borde se den ganska lätt.
Här börjar det nu att fylla på med olika tips och olika metoder att reda ut vad du skall ha. Men dom flesta större reservdelsfirmor har ju en funktion på nätet att man söker på sitt registreringsnummer. Då får man rätt detalj som är avsedd för just den aktuella bilen. Om då ingen har modifierat bilen tidigare så blir det ju precis det man skall ha.

Här på den här sidan har du reklam för Skruvat. Man kan ju börja där. Men det finns liknande funktioner på t.ex Mekonomen och jag tror t.o.m Biltema har så också. Flera finns men jag kommer inte på några fler namn här. Det finns faktiskt en auktoriserad Volvohandlare som samtidigt bedriver postorder (Internetpostorder) http://www.bildeve.se/ Det blir ju detsamma som att gå in i närmsta Volvoåterförsäljare. (Dyrt men exakt :shock: ) Det är ju också en möjlighet.
Bara en liten fundering. Du skriver att en dämpare börjar bli dålig. När man byter så är det brukligt att man byter båda på samma axel. Speciellt nu på vintern kan det vara viktigt i halkan att båda dämparna uppför sig lika eller någorlunda förutsett i en lite knivig situation. Så byt båda bak.
Rådlös skrev:Här börjar det nu att fylla på med olika tips och olika metoder att reda ut vad du skall ha. Men dom flesta större reservdelsfirmor har ju en funktion på nätet att man söker på sitt registreringsnummer. Då får man rätt detalj som är avsedd för just den aktuella bilen. Om då ingen har modifierat bilen tidigare så blir det ju precis det man skall ha.
Så enkelt är det nog inte. :lol:
Jag sökte på Skruvat, som finns här på sidan, på mitt regnummer. Jag fick direkt upp dom stötdämpare som rekommenderas till min bil (plus några andra bilar där dom också passar) utan några krångligheter. Perc: Pröva du med!
Rådlös skrev:Här börjar det nu att fylla på med olika tips och olika metoder att reda ut vad du skall ha. Men dom flesta större reservdelsfirmor har ju en funktion på nätet att man söker på sitt registreringsnummer. Då får man rätt detalj som är avsedd för just den aktuella bilen. Om då ingen har modifierat bilen tidigare så blir det ju precis det man skall ha.

Här på den här sidan har du reklam för Skruvat. Man kan ju börja där. Men det finns liknande funktioner på t.ex Mekonomen och jag tror t.o.m Biltema har så också. Flera finns men jag kommer inte på några fler namn här. Det finns faktiskt en auktoriserad Volvohandlare som samtidigt bedriver postorder (Internetpostorder) http://www.bildeve.se/ Det blir ju detsamma som att gå in i närmsta Volvoåterförsäljare. (Dyrt men exakt :shock: ) Det är ju också en möjlighet.

(...)
Jag sökte på Skruvat, som finns här på sidan, på mitt regnummer. Jag fick direkt upp dom stötdämpare som rekommenderas till min bil (plus några andra bilar där dom också passar) utan några krångligheter.
Ah okej kanon, jag ska testa söka på Sruvat mfl då och se vad jag hittar! Tack ska du ha! :D
Rådlös skrev:Bara en liten fundering. Du skriver att en dämpare börjar bli dålig. När man byter så är det brukligt att man byter båda på samma axel. Speciellt nu på vintern kan det vara viktigt i halkan att båda dämparna uppför sig lika eller någorlunda förutsett i en lite knivig situation. Så byt båda bak.
Ja absolut, det var planen från början. Men tack för att du påpekar det! :)
Perc skrev:Man lägger sig på marken och krälar in under, sedan fotar man. :) Så svårt kan det ju inte vara.
(...)
Gummibälgen är svängd neråt så man borde se den ganska lätt.
Tack för exemplen så jag vet! Good point hehe, ska se om jag får till nån bild då. ;)
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]