Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Sådär är min ibland också, det brukar försvinna efter ett tag
Hur är övrig växling? Särskilt nerväxling under motorbroms?
Lådan behöver grundadapteras, kall och varm, så blir det bra ett tag
Användarvisningsbild
av apersson850
Gurra82 skrev:På en bil som gått 9200 mil?
Jag bytte efter 12000 mil. Inte för att jag tyckte den var dålig, utan för att jag anser att oljor som har en renande uppgift bör bytas då och då. Lådan blev märkbart bättre på att växla. Då kör jag ändå inte som en tokstolle, eller hur du nu vill att dina kommentarer om körstil ska tolkas, men jag drar släp ofta, därav en hel del i viktklass 1500+ kg. Så det kan nog jämna ut sig.

I servicen ingår uppdatering av utvalda programvaror, inte av alla. Uppdatera samtliga tar för lång tid för att det ska hinnas med på en service. Det är bara i reklamen som alla uppdateras. Förmodligen är den reklamen åtalbar.
Du får komma hit och prova. Det skiljer ju bara några mil mellan oss.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag bytte också vid 12000 i rent förebyggande syfte. Märkte dock inte någon skillnad alls. Kanske blev jag blåst av verkstaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt mekanikern som bytte oljan åt mig var den nya förstås som hallonsaft att titta på, men den gamla var mer åt svart vinbärssaft.
Växlingskvalitén förbättrades så mycket att om det hade gått att köra det "två" bilarna direkt efter varandra, först den med ny olja och sen den med gammal, då hade jag direkt trott att något var sönder i den med gamla oljan. Men så länge jag körde med den och vande mig vid hur den bar sig åt tänkte jag inte på att den växlade illa.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Momentum skrev:Sådär är min ibland också, det brukar försvinna efter ett tag
Hur är övrig växling? Särskilt nerväxling under motorbroms?
Lådan behöver grundadapteras, kall och varm, så blir det bra ett tag
Övrig växling är ok tycker jag, inte så jag reagerar iaf. Nerväxling under motorbroms är olika, ibland nån form av frihjul och ibland växlar ned ned steg för steg.
Användarvisningsbild
av Gurra82
apersson850 skrev:Enligt mekanikern som bytte oljan åt mig var den nya förstås som hallonsaft att titta på, men den gamla var mer åt svart vinbärssaft.
Växlingskvalitén förbättrades så mycket att om det hade gått att köra det "två" bilarna direkt efter varandra, först den med ny olja och sen den med gammal, då hade jag direkt trott att något var sönder i den med gamla oljan. Men så länge jag körde med den och vande mig vid hur den bar sig åt tänkte jag inte på att den växlade illa.
Jag upplever att den gör kaninhopp när lådan är varm, den gör det inte i samma utsträckning iaf när den är kall. Personligen känns det verkligen inte som oljebyte hjälper ett dugg, men skall nog ej uttala mig om det. Skall för övrigt säga att jag de senaste månaderna kört chefens xc70 d5 awd aut my12 med oxå 9000 mil på mätaren, och den lådan är ju en fröjd att köra jämförelsevis.
Användarvisningsbild
av Momentum
Händer det alltid då lådan blir varm?
På min kan det räcka att stänga av motorn och starta igen så är det bort den gången
Men detta är vanligt som fan, och ingen nyhet hos din verkstad, på dem
Min växlar ner ibland så det verkligen känns i hela bilen, också vanligt
Användarvisningsbild
av apersson850
Ryck vid nedväxling hade min från början, men det botades med ny programvara. Volvo uppgav att de hade konstaterat att det berodde på att om man saktade in lagom mycket, då kunde lådan växla ner två steg i taget, typ från femman direkt till trean, och det skulle vara det beteendet som gav rycket.

Mycket till kaninhopp när jag lägger i växel har jag inte. Visst märks det ju skillnad när det driver jämfört med när den ligger i neutralläge, men oftast har jag foten på bromsen när jag skiftar, och då hoppar den förstås ingenstans alls.
av Cujo
Gurra82 skrev:På en bil som gått 9200 mil? Detta är min första och sista automat i Volvo, DSG kvalité?
Enligt forumet så är bytesintervallet för taxi o blåljus 6000 mil. Det är rent bedrägeri att påstå att man som privatperson inte behöver byta automatlådeolja. Tyvärr är knappast Volvo ensamma detta påfund. Det värsta är att många tillverkare också har rationaliserat bort oljestickan till aut-lådan, så man har ingen chans att själv hålla koll på när oljan behöver bytas. När det börjar märkas på växlingarna så borde man redan ha bytt för länge sen!
Användarvisningsbild
av Gurra82
apersson850 skrev: Mycket till kaninhopp när jag lägger i växel har jag inte. Visst märks det ju skillnad när det driver jämfört med när den ligger i neutralläge, men oftast har jag foten på bromsen när jag skiftar, och då hoppar den förstås ingenstans alls.
Jag har oxå foten på bromspedalen när jag skiftar mellan P D osv, men upplevelsen är som att köra ett grovt kärringstopp med en manuell låda.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]