Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Tjoho

Nu är jag trött på att min tuta lägger av så fort bilen stått utan att köras i två veckor. Fick igång signalhornet mha massa rostlösare som jag sprutade in upprepade gånger inför besiktningen, nu när jag skulle ha bilen senast funkade den ändå inte. Innan jag börjar skruva för att byta signalhorn tänkte jag höra efter med er om det är någon av er som bytt den tidigare.

Dels; vad är det för fäste som den sitter fast på(så jag vet hur lätt det blir att ta bort den och vilka verktyg jag ska leta rätt på, jag misstänker att det blir ett helvete med den placeringen och med tanke på att det suttit där sen 1994. Sen vad föreslår ni för ersättnign till tutan om jag ska köpa en ny? Och finns det ett lätt sätt att nå tutan utan att skruva bort framkjolen?

Ja jag vet, jag är lite lat men jag har inte så mycket tid att meka nu eftersom min älskade 460 tyvärr står hemma hos mina föräldrar, är ju totalt meningslöst att köra bil när man befinner sig till 99.99% av tiden innanfr tullarna i sthlm.
Användarvisningsbild
av boostofta
Framkjolen, menar du stötfångaren så skall den absolut inte plockas bort. Du lossar bara på underkörningsskyddet, dvs den stora svarta plastbiten som täcker undersidan av motorn.
Tutorna sitter med en 10mm skruv och brukar inte vara svåra att lossa. Själva tutan kan du köpa varsomhelst, mack, biltema etc.
av Cicaro
nje jag menar dessvärre kjol, sitter kjolpaket på bilen :( hade hoppas jag kunde nå den uppifrån... på nåt vänster...

10mm skruv, en mutter på gängstav då lr? är det universalfäste så alla tutor passar i fästet?
Användarvisningsbild
av boostofta
Ingen mutter, en stor plåtskruv i en sån där högtalarclipsmutter :)

På baksidan av hornet sitter en mutter som sitter på ett litet plåtbleck. detta blecket sitter fast med den stora plåtskruven.
Om inte det nya hornet har ett bleck med i förpackning flyttar du över det från de gamla.

Visst går det att nå det uppifrån, inget e omöjligt, men om du fixar det utan att plocka bort typ elfläkt o kylare vet jag inte, de e en bit ner i alla fall.

Även om du har kjolpaket så är det enklast att ta det under ifrån, e ju inte mer än ett eller två hack till på domkraften för att komma under :)
av Cicaro
sant, får hoppas det slutar regna snart :P
Användarvisningsbild
av boostofta
De e strålande sol på Sveriges fram sida :)
av Cicaro
hehe och i sthlm regnar det av och till
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]