Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Funderar på att köpa en v70 2010-2011, men hur kan man kolla om dom bytt ut ac lagret och remen, vilket fabrikat ska det vara som är ok?, vill intevråka ut för något stort haveri
Användarvisningsbild
av SvenB
Om bilen passerat intervallen då detta skall bytas, bör du få se kvitto/verifikat på att det är gjort.
Användarvisningsbild
av xerent
Lagret byts inte. Men 2010 och framåt är det ett annat fabrikat som inte är lika olycksdrabbat.

Remmen ska bytas vid 9000 mil men det är inte säkert att det är gjort. Byt den när du köpt bilen. Är billigt nog och sjukt värt...
av AndS
xerent skrev:Lagret byts inte. Men 2010 och framåt är det ett annat fabrikat som inte är lika olycksdrabbat.

Remmen ska bytas vid 9000 mil men det är inte säkert att det är gjort. Byt den när du köpt bilen. Är billigt nog och sjukt värt...
Det är inte remmen som varit problem, utan tryckrullen. Så vill man vara 100% så är det tryckrullen som ska ersättas, men då byter man också remmen när man ändå gör arbetet.
Användarvisningsbild
av knut1955
For et drøyt år siden fikk jeg tilbakekalling av Volvo for skifte av rem og strammehjul på min D3 MY11. Dette ble selvsagt utført uten kostnad for meg. Du må i alle fall sjekke at dette er gjort.
Användarvisningsbild
av Sceptic
volvofantast skrev:Funderar på att köpa en v70 2010-2011, men hur kan man kolla om dom bytt ut ac lagret och remen, vilket fabrikat ska det vara som är ok?, vill intevråka ut för något stort haveri
Det verkar vara 2009 och äldre som har de sämre kompressorerna.
eccy243 skrev:Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.
.
Användarvisningsbild
av SvenB
volvofantast skrev:Är det samma oavset motor , diesel, bensin, etanol?
Vad jag vet så är det väl i huvudsak de 5 cylindriga bensinmotorerna som drabbats. Men eftersom du avser att köpa MY10 eller MY11 skall ju detta vara löst.
av Yaniz
SvenB skrev:
volvofantast skrev:Är det samma oavset motor , diesel, bensin, etanol?
Vad jag vet så är det väl i huvudsak de 5 cylindriga bensinmotorerna som drabbats. Men eftersom du avser att köpa MY10 eller MY11 skall ju detta vara löst.
Det drabbar till övervägande del dieselmotorerna. Det finns förklarat här på forumet i en tråd men jag orkar inte leta (för trött, kvinnlig chef på jobbet). Jag har för mig att förklaringen gick ut på att en dieselmotor stannar på ett annorlunda sätt än en bensinare samt någon slags pendelrörelse relaterad till dieselmotorn som ställer till det. Notera att det inte är kompressorn som skär eller remmen som är orsaken UTAN det är lagret i magnetkopplingen som skär, varpå remmen löper på den stillastående remskivan och utvecklar friktionsvärme tills remmen trasas sönder och letar sig in till kamremmen och trasslar till tillvaron med inte mindre än totalt motorhaveri. Ja, tack för den konstruktionen Volvo! :-(O)

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]