Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snälla behöver lite input på ett ilandproblem här på forumet. Skall byta tjänstebil och står mellan dessa 2 varianter
Ingen större skillnad i pris. Automat är ingen option så snälla gör inte till en tråd om man vs aut.
Att en Polestar trimmad D5 känns maffigare än VEA D4 råder nog ingen tvekan !? Men jag gillar också
en bra manuell växellåda och här verkar nya VEA fått till det bättre!? Har hört en del negativt om just växellådorna i dieslarna, sladdriga etc
Vilken variant är mest körglad och vad tycker ni om den manuell växellådan i gamla D5 spisen,
förbättrad (tightare etc) om bilen har Polestar? Ge mig era åsikter
Jag hade hoppats på den nya VEA D5 med manuell låda MY16 men detta verkar inte hända?!
Skulle i alla lägen välja D5. VEA är tråkigt nog en pappersprodukt, förbrukningen är inte i närheten av angiven. D5an är bullrigare förvisso men det är det värt.
Nu har jag inte kört D4 vea manuell men S60 D5 manuell -14 i ca 1500mil. Minuset med den har varit att lådan varit lite sladdrig/ glappig men det råder delade meningar om detta, kanske jag kört ett månagsexemplar. Men skulle ändå välja D5an igen även om den kanske har sämre manuell låda. Det är nog Volvos bästa motor/kombination om du vill ha maximal körupplevelse men ändå väldigt låg förbrukning. Den drar lätt under halvlitern när man åker på långresa och sen är den inte alls känslig hur man gasar, har försökt gasa på så in i baljan med den bilen för att försöka komma över litern i förbrukning men det är i princip omöjligt hör man än gasar i stadskörning! Motorljudet är riktigt trevligt dessutom. Den kombination drar inte många cl extra än Vea. Det är först när man väljer awd/aut som bilen börja dricka betydligt mer.
Jag valde själv mellan dessa två motorvarianterna när jag skulle beställa ny tjänstebil i höstas. Efter provkörning av D4:an i en XC60 och en D5 Polestar i en V60, så tyckte jag att D4:an inte imponerade på något sätt, D5:an hade bra mycket bättre prestanda. Angående växellådan så tycker jag att de var likvärdiga mellan bilarna och båda kändes bra i växlingarna.
För min del så slutade velandet mellan D4 och D5 Polestar med att jag valde V60 D4 AWD, till samma peng som D4 FWD.
Då fick jag ju den fina femman också, men i mitt fall väger även en del nostalgiska skäl över till femmans fördel då det var den sista motorn jag arbetade med innan jag slutade på PV.
Hade samma frågeställning och jag valde D4 efter en D5 R-Design och en D5 Black R.
Lite omväxling plus att VEA fått så mycket positiv kritik fick mig att välja D4
Jag hade tagit D5 alla dagar i veckan. Riktigt mustig och fin motor. Hade jag verkligen velat spara på dropparna hade det fått bli en D4, men bara ljudet från den femcylindriga gör det nästan värt de extra dropparna. Diesel brukar inte vara kul men de råmar riktigt skönt tack vare den extra cylindern.
Stort tack för input så här långt. Men vad tycker ni som har Manuella D5 om växellådan? Är den sladdrig och oprecis eller är detta
från fall till fall. Det är ju kombinationen av en trevlig motor /distinkt växellåda som ger körglädje. Inte bara en stor stark motor
Växellådorna är ett helt kapitel för sig. Jag har hört folk(ok bara en person) på fullt allvar klaga på den manuella lådan i Alfa Romeo 159 och sedan dess har jag slutat lyssna på andras kritik av lådor. Allt beror tyvärr på hur du är skapt. Den kan ligga perfekt i din hand eller kännas som att veva runt i sås beroende på dina proportioner. Vissa har till och med gillat den manuella till fordfyrorna i S60 och jag tyckte den var helt eländig. Det råder väl nåt slags konsensus kring att den maneulla till d5 inte är någon höjdare, men du måste nästan prova för att veta själv. Trist svar, jag vet :(

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]