Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oeken
Har en Volvo V70 II -08.

Har ett problem som blivit värre med tiden. Står man stilla nu måste man ta i med båda händerna när man ska vrida ratten. När man kör fungerar styrningen ok.
Oljan är uppe i nivå i behållaren. Inga missljud uppkommer vid vridning av ratten.
Har upptäckt nu att gasar man vid stillastående lättar trycket och ratten går att vrida ganska lätt.

Har varit inne på Volvo men de känner inte alls till detta problem.

Kanske någon här inne känner till detta problem vad det kan vara för fel.
Varvar du och det funkar så är det med stor sannolikhet pumpen som är problemet.
Om det sedan är beroende på drivningen (slirande rem) eller annan orsak till att inte pumpen levererar.
Användarvisningsbild
av TomK
Som tidigare nämnts så tror jag också på en dålig pump eller att det läcker någonstans i systemet. Det kan ju vara så att har du en styrväxel som inte är okej, beroende på inre läckage.
Men det borde orsaka att servoverkan "hugger" lite när du kör och svänger. Om du efter körning (men med avstängd motor) öppnar servooljebehållaren och kollar på oljan, är det mycket skum i den då?
av rid54
Pumpen ska ju leverera ett visst tryck, som styrväxeln sedan använder till själva servoverkan. Om pumpen är sliten kan den inte lämna rätt tryck vid låga varv. Också: om pumpen snurrar för sakta, kan den inte heller ge rätt tryck. Kolla remspänningen. Drivremmar kan ibland slira utan att det skriker. Det kan finnas andra orsaker till problemet.
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]