Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Idag är jag glad :D Jag åkte till Kjel o köpte grejer för 55kr o byggde en felkodsläsare :D Och ta mig fan det gick att läsa koder. Jag hade felkod 1-2-3 på Bränslesystemet. Jag titter i denna länk för att identifiera felet, men ser att man måste vete vilket bränslesystem man har först. Hur vet man det? Jag har en volvo 940 llt 96:a. Felkodslänk : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

..kan tillägga att jag har stora problem med att min motor rusar ofta, o brukar "fastna" på 2900varv, under körning o vid stillastående. Tomgången är stabil, med vissa undantag när bilen börjar rusa.
Kod 1-2-3 är fel på temp.givaren till motorstyrningen på både Rex/Regina och LH2,4. Dock bör du "nolla" koden/koderna, köra en runda och kolla igen för att eliminera att det är en "gammal" kod. Vad det gäller motorrusning finns det hur många trådar som helst om det, men det vanligaste är nog att det är "relaterat" till spjällhus, gasspjäll, slangar i och kring vevhusventilation/tomgångsmotor och liknande. Har du tändspole (rund) på höger sida om motorn har du LH2,4 och har du en "konstig" 4-kantig tändspole på förarsidan om motorn har du Rex/Regina. Finns kanske "variationer" på detta men Rex/Regina har en annan typ av tändspole.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Kod 1-2-3 är fel på temp.givaren till motorstyrningen på både Rex/Regina och LH2,4. Dock bör du "nolla" koden/koderna, köra en runda och kolla igen för att eliminera att det är en "gammal" kod. Vad det gäller motorrusning finns det hur många trådar som helst om det, men det vanligaste är nog att det är "relaterat" till spjällhus, gasspjäll, slangar i och kring vevhusventilation/tomgångsmotor och liknande. Har du tändspole (rund) på höger sida om motorn har du LH2,4 och har du en "konstig" 4-kantig tändspole på förarsidan om motorn har du Rex/Regina. Finns kanske "variationer" på detta men Rex/Regina har en annan typ av tändspole.

Mvh
Lennart
Tack, ska nolla koderna.
Jag har läst tonvis med info om rusande motorer, o på min bil har jag uteslutit gasspjäll o tomgångsmotor, samt tjuvluft. Rusningar kan beror på fleras saker. Det pekar på trasig tempgivare då jag även har en kylfläkt som maxar även när motorn är kall(ibland), men inget kan va 100%.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]