Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 400
Hej!

Har en V40 från -98 som har börjat rosta lite under. Till följd av detta har främre fästet på vänster sidokjol helt enkelt rostat loss.
Flera av clipsen har även lossnat till följd av detta så jag behöver helt enkelt plocka bort den innan det händer en olycka. Har någon en bild/instruktioner på hur det ser ut under, var det finns eventuella bultar som måste lossas? Har ingen domkraft tillgängligt så ju mer jag vet och desto mindre känsla jag behöver köra på, desto bättre är det :) Jag gissar att det bara är en skruv/bult som måste loss i bakkant, och sen borde rubbet ramla loss med lite vilja.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
400 skrev:Hej!

Har en V40 från -98 som har börjat rosta lite under. Till följd av detta har främre fästet på vänster sidokjol helt enkelt rostat loss.
Flera av clipsen har även lossnat till följd av detta så jag behöver helt enkelt plocka bort den innan det händer en olycka. Har någon en bild/instruktioner på hur det ser ut under, var det finns eventuella bultar som måste lossas? Har ingen domkraft tillgängligt så ju mer jag vet och desto mindre känsla jag behöver köra på, desto bättre är det :) Jag gissar att det bara är en skruv/bult som måste loss i bakkant, och sen borde rubbet ramla loss med lite vilja.
Ska du återanvända den igen? Den sitter på skruvar och clips under och tror man måste skjuta den bakåt när man demonterar den, om du inte tänker återmontera den så ta bara o bänd rätt ner så alla klips o bös knäcks. Det är säkert en hel del rost innanför sidokjolen så du får gå ner där o slipa bort allt, spackla grundfärg o lackfärg o klarlack :-DD

kan du inte skicka en bil på sidan hur skicket är på bilen :P
av Putte1
Det sitter x antal "clips" under, 5-6 st, var försiktig med dem, de är säkert rätt sköra och vill gärna gå sönder om du bryter för mycket på dem. Det sitter också 5 st ( tror jag) plastpluggar intryckta upp i golvet. Dessa plastpluggar går att dra bort med tång om det inte är så noga med återmontering, kan bli lite förstörda om du hanterar dem med tång. Sedan sitter det en bult/skruv både i bakkant och framkant under bilen. Det går nog att känna sig fram var skruvarna sitter. Tror det är 10 mm på skruvskallen. Få bort plastpluggarna och skruvarna så skjuter/drar du hela "kjolen" bakåt. Då bör den lossna.
av ed
Har exakt samma problem så det här var en bra trådstart!

Sen när kjolen är borta och innanmätet åtgärdat och kjolen ska tillbaka tänkte jag fästa den ytterligare med typ PL400 förutom alla clips och originalfästen.

PL400 innanför kjolen och sen trycka upp kjolen i lätt spänn mha en domkraft underifrån, kan det funka tror ni?
av 400
IndustriDiamant skrev: kan du inte skicka en bil på sidan hur skicket är på bilen :P
Haha, den är ett typiskt fall av "rostskorv".
Köpte den av en bekant för 3000 för ett år sedan, efter byte av bakbromsar gick den igenom besiktningen iaf i höstas. Men till hösten blir det nog skroten med den :D
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
400 skrev:
IndustriDiamant skrev: kan du inte skicka en bil på sidan hur skicket är på bilen :P
Haha, den är ett typiskt fall av "rostskorv".
Köpte den av en bekant för 3000 för ett år sedan, efter byte av bakbromsar gick den igenom besiktningen iaf i höstas. Men till hösten blir det nog skroten med den :D

de är ingen turbo bil va? för det vore synd om du tänker skrota den och få ynka 1200kr, finns värdefulla delar i en sån gammal kärra ;)
av Putte1
Jag köpte min s40 för 3 månader sedan och var under bilen och kollade ordentligt igår. Sitter ingenting under bilen i fästväg för kjolarna på någon av sidorna. Dessutom sitter högra kjolen på vänster sida och tvärt om på andra sidan. Klåparen som satt dit dem har dessutom dragit en skruv in i plasten på varje gavel för att få dem att sitta!! Alltså jag får ju skylla mig själv som är ouppmärksam på sånt här men jag funderar ju hur det är möjligt att lyckas med såna tavlor???

Plus att jag började "rota" lite närmare i nednedrerkanterna på skärmarna både fram å bak och det är kexigt värre. Rostfri enl. annons...vilket bullshit!! Killen har fräschat upp bilen och lyckats "gömma" de värsta grejerna. Inte konstigt att han hade brådis tillbaka till jobbet vid försäljningstillfället ;) Byter just namn till grundlurad :) men jag tänker: man lär så länge man lever...hahaha
Senast redigerad av 2 Putte1, redigerad totalt 0 gång.
av Denzar
Den där skruven verkar vara standard, även jag har sådanna :lol: Man ser dock att den är eftermonterad, försänkt skalle som sticker upp.
Senast redigerad av 1 Denzar, redigerad totalt 0 gånger.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]