Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vart i full rulle med att byta bromsok på min 854 eftersom ena oket bak har legat på såpass att båda beläggen blivit slut efter några månader medans andra sidan är så gott som nya. Så jag inhandla ett nytt bromsok och bromsvätska och allt var frid och fröjd.. MEN så får jag självklart inte av bromsröret på de gamla oket. Kanske inte så förvånande då det lär aldrig vart bytt. :-(O)

Så nu undrar jag vart köper man bromsrör, vad är storlek på de 2 anslutningarna och vart kan jag få tag i det snabbast? Hoppas bara anslutningen mellan slang och rör går att få loss bara... :mrgreen:

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 Matchmiss, redigerad totalt 0 gång.
Mekonomen har också kostar ca 150 spänn för ena sidan som är på högersidan, runt hundringen för vänster. jag tror man får dom i färdig längd och med nipplar, mer en så kan jag inte tro. Vissa rör är lätta att böja till form en andra så ev får man ha lite såna verktyg.
"Allt har en ände men korven den har 2"...Vad jag menar är att nippeln vid oket sitter fast men tänk på att det är inte säkert andra änden lossnar lättare. Har själv kortat bromsrör och konat mha Biltemas verktyg. Går 100 gånger lättare än försöka få loss röret i andra änden....Bara ett tips på vägen :D
nissesvolvo skrev:"Allt har en ände men korven den har 2"...Vad jag menar är att nippeln vid oket sitter fast men tänk på att det är inte säkert andra änden lossnar lättare. Har själv kortat bromsrör och konat mha Biltemas verktyg. Går 100 gånger lättare än försöka få loss röret i andra änden....Bara ett tips på vägen :D
Haha jo detta har du så rätt i, min plan är:

Ska ut nu och prova lossa den anslutningen mellan slangen och röret, sprutade WD-40 där igår i förebyggande syfte.

Går den att lossa:

-Hurra! Köpa bromsrör på mekonomen/bilia etc etc vart jag nu hittar det rätt.

Går det INTE att lossa:

Bu! Dags att köpa koningsverktyg på biltema och passande nipplar.
Blir att kona, sitter så jävligt till, speciellt utan billyft så man har ju den mest obekväma positionen också. Skönare att kona röret i knät!

Är det 66488 art nr. jag ska ha utav dessa? (M10 x 1, längt 18mm nyckelvidd 10 mm)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=66498

Tar dock med mig bromsoket och provar på plats. Föresten, jag läste i Haynes att om man vill slippa massa spill vid bortkoppling så kan man sätta plastfolie över öppnings på bromsbehållaren och sedan försegla med en snodd, är detta en hållbar lösning eller bör det kompletteras?
3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]