Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Tjenare.

Har en s60 2.4t automat som tappar effekt vid typ 3000 varv ibland. Ligger jag i 80kmh och gasar så den växlar ner en växel så drar den iväg som den ska.. men strax efter känns det som den slutar accelerera, för att några sekunder senare fortsätta att accelerera. Är dock aldrig några problem när jag kör lugnt med bilen. Endast vid acceleration...

Vad är detta?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är omöjligt att säga rakt upp o ner, men felsök enligt principen tändning, bränsle och luft.
av Schmoyoho
Är det inte lättast att bara ta ut felkoder, ifall det finns några? Eller var börjar man om man vill felsöka så pass konkret, milktrucker?

TS: årsmodell? Kan du få bilen att varva högre än 3000 RPM ö.h.t? Hur långa uppehåll i accelerationen blir det om du gasar på som i ditt exempel?

Edit: har för mig jag läst om något liknande problem tidigare och då tror jag det var någonting med dumpventilen. Är det en orimlig tanke, ni som vet bättre? Låter ju som att problemet uppstår när laddtrycket ökar.

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget