Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Förstår inte heller på vilket sätt bilen skulle sladda? Menar du att styrresponsen känns sladdrig, bilen svampig, guppig? Jag antar att bakvagnen inte släpper hela tiden, som en gammal bakhjulsdriven i snö?
av Schmoyoho
Jag har upplevt samma sak med en MY14 och då rör det sig om överstyrning. Vid ett tillfälle tror jag att jag tog en kurva i låg hastighet i lite för hög fart, ca 25-30 km/h. Bilen understyrde först men när fyrhjulsdriften kopplades in efter en märkbar sekund kastades bakändan ut istället ganska duktigt. Höll konstant tryck på gaspedalen så det handlar inte om att jag körde som en dåre eller hade DSTC avstängt eller något.

Vid ett annat tillfälle i en lite skarpare kurva, 20-25 km/h, gled bakändan också ut. Handlar inte om någon sportigare körning då eller. Jag kan tänka mig det kanske bara var underlaget som var förrädiskt eller något, att jag kanske gjorde någon lite för snabb rattrörelse (brukar parkeras i kurvan lagom skymt så att man måste styra om lite) men inget jag tycker borde få bakändan att kastas ut. Särskilt inte om bilen är FWD i vanliga fall. Har aldrig varit med om att bakvagnen glidit ut på framhjulsdrivna bilar om jag inte kämpat för det.

Edit: inser det kanske är däckens fel i ovanstående fall, ganska breda saker. Har kört mycket 240 under vintern också vilkens enda svaghet är djupsnö, annars understyr den aldrig trots ganska dåliga däck.
av mattish
Schmoyoho skrev:Jag har upplevt samma sak med en MY14 och då rör det sig om överstyrning. Vid ett tillfälle tror jag att jag tog en kurva i låg hastighet i lite för hög fart, ca 25-30 km/h. Bilen understyrde först men när fyrhjulsdriften kopplades in efter en märkbar sekund kastades bakändan ut istället ganska duktigt. Höll konstant tryck på gaspedalen så det handlar inte om att jag körde som en dåre eller hade DSTC avstängt eller något.

Vid ett annat tillfälle i en lite skarpare kurva, 20-25 km/h, gled bakändan också ut. Handlar inte om någon sportigare körning då eller. Jag kan tänka mig det kanske bara var underlaget som var förrädiskt eller något, att jag kanske gjorde någon lite för snabb rattrörelse (brukar parkeras i kurvan lagom skymt så att man måste styra om lite) men inget jag tycker borde få bakändan att kastas ut. Särskilt inte om bilen är FWD i vanliga fall. Har aldrig varit med om att bakvagnen glidit ut på framhjulsdrivna bilar om jag inte kämpat för det.

Edit: inser det kanske är däckens fel i ovanstående fall, ganska breda saker. Har kört mycket 240 under vintern också vilkens enda svaghet är djupsnö, annars understyr den aldrig trots ganska dåliga däck.
Fetmarkerat är väl just den känslan av Haldex 5 kontra 4 att den helt plötsligt slänger på bakhjulsdriften?
Annars är det ju att bilen gärna överstyr om man släpper gasen och vrider till lite extra på ratten. Iaf på FWD, vet inte hur det är på AWD med haldex? Släpper den driften helt på bakhjulen vid gassläpp?
Användarvisningsbild
av apersson850
Den lastväxelreaktionen har nog inte mycket med drivningen att göra. Så kan du ju få snart sagt vilken bil som helst att göra, om man så vill.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]