Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I går eftermiddag när jag skulle åka iväg från jobbet i min nya V60 D4 Aut med Driver Support så tog jag mig nästan ingenstans. Det kändes som om handbromsen låg på eller möjligen som om gasen stryptes. Jättekonstigt. Jag lyckades med nöd och näppe ta mig i snigelfart in på en parkering och ringde till Volvo On Call för bärgning av sk*ten och hyrbil. Men efter samtalet så provstartade jag igen och då gick den som vanligt.

Bilen gick finfint från Karlstad till Örebro igår morse. Problemet var efter att den stått ute en arbetsdag. Idag fungerade den bra att åka till jobbet med igen.

Vet någon vad som kan ha hänt? Är det någon som känner igen det här?
Nej, handbromsen låg inte på (fast det kändes ungefär så). Jag nöjer mig med P-läget på automatlådan, då bilen står helt plant. Dessutom är det väl automatisk handbroms på den här modellen, som ska lossa automatiskt när man kör iväg?
av Rudolfs
TureMagnusson skrev:Nej, handbromsen låg inte på (fast det kändes ungefär så). Jag nöjer mig med P-läget på automatlådan, då bilen står helt plant. Dessutom är det väl automatisk handbroms på den här modellen, som ska lossa automatiskt när man kör iväg?
Förutsatt att du har bältet på dig ja.
Jag har mailat ÅF och beskrivit problemet, vi får se när han återkommer. Handbromsen använder jag inte och jag tror inte att jag kommit åt den av misstag för jag såg ingen handbromsindikation på displayen.
Användarvisningsbild
av C.W.
Låter som 'Limp home mode'...nedsatt motorkraft.
Men borde stått i displayen och någon felkod satt.
Jag minns inte att det visades någon info på displayen. Men "Limp Home Mode" låter ungefär som det kändes, så det kan nog vara rätt.
Är inte så enkelt att du råkat få i "W" läget i lådan? Bilen startar på 4:e steget?
Testade detta i sonens Vectra (ryys) startade i minimal backe vid järnvägsövergång, kändes som man bara gasade o gasade, känsla som ett 60 tons släp efter och handbromsen åtdragen tills man kom upp i lite normal fart.
Nej, bilen startade inte på 4:e steget, för jag började med att backa. Det var lika snigelsegt både i Reverse och i Drive-läge.
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]