Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Svarten skrev: MvH
VARFÖR ska Volvo stå för ett byte av en enhet som endast fungerar dåligt med något skit du själv valt att stoppa i din bil :roll:[/quote

Ja du, kan det vara för att de har stoppat i undermåliga komponenter i en bil som skall kallas premium kanske!
[/quote]

Men i detta fall är det ju SOLKLART vad som orsakar problemet, kanske bättre att hänga tillverkaren/säljaren till det skiten :roll: .

Nu till det verkliga problemet som dom UTAN chipp råkar ut för.

Självklart borde tillverkaren för detta ETM stå ansvarig för att man inte har den kvalitèn som krävs MEN man målar upp faaan på väggen på något som inte är så stort som ni tror (än allafall). Det byts en del ETM i Sverige men inte sååå många som ni verkar tro, det är inte fel på varenda bil med ETM (garderar mig med att säga än igen). Som det är nu tar Volvo ansvar för problemet (OM man har det), som det ser ut nu behöver man inte "återkalla" bilar för detta i Sverige.

Vi måste dock se skillnad på problem man själv orsakar sin bil genom att manipulera den och fel som åligger tillverkaren.
av Svarten
Hemgårn skrev:Alltså, utred: SItter detta simpelhetens skitspjäll i min V70 som är ihopskruvad under andra halvan av 2002? Är det på det viset eller har jag Bosch?
Magneti marelli har vit klisterlapp = dåligt

Bosh har gul lapp = bra

Det är väl det närmsta jag vet att man kan se villken man har, dock så är det inte lätt att se på en t5 då den sitter dumt till då det är lite mer grejor där.

En begagnad ligger på ca 1500 plus arbete med byte, 2500 har jag fått pris på.

En sak är ju säker och det är att jag tänker inte laga bilen mer på volvo om den merkostnaden det innebär inte leder till fördelar i form av bra service eller lite goodwill då det är erforderligt, och dem pengar jag förlorar pga att jag inte har fullstämplad bok hos volvo tjänar jag in på att halvera service kostnaden.
Bilen har ju gått drygt 15000 mil nu och har bara i år kostat mig ca 30 lök.
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Jag har läst era och samtidigt mina bekymmer med de här
gasspjällen jag bytade min sent i höstas och fick bet
kontant bilia tog det ej på sig.Fick punga ut det själv.

Såg ej programmet med Sverker

Menar ni att man kan få tillbaks pengarna utav Bilia/Volvo nu
efter detta??? Skall tillägga att min bara gått 12000 mil och ej chippad

Bullen :???:
Senast redigerad av 1 BullDoGs, redigerad totalt 0 gånger.
av superpackman
Frigge skrev:
Svarten skrev: MvH
VARFÖR ska Volvo stå för ett byte av en enhet som endast fungerar dåligt med något skit du själv valt att stoppa i din bil :roll:[/quote

Ja du, kan det vara för att de har stoppat i undermåliga komponenter i en bil som skall kallas premium kanske!

Men i detta fall är det ju SOLKLART vad som orsakar problemet, kanske bättre att hänga tillverkaren/säljaren till det skiten :roll: .

Nu till det verkliga problemet som dom UTAN chipp råkar ut för.

Självklart borde tillverkaren för detta ETM stå ansvarig för att man inte har den kvalitèn som krävs MEN man målar upp faaan på väggen på något som inte är så stort som ni tror (än allafall). Det byts en del ETM i Sverige men inte sååå många som ni verkar tro, det är inte fel på varenda bil med ETM (garderar mig med att säga än igen). Som det är nu tar Volvo ansvar för problemet (OM man har det), som det ser ut nu behöver man inte "återkalla" bilar för detta i Sverige.

Vi måste dock se skillnad på problem man själv orsakar sin bil genom att manipulera den och fel som åligger tillverkaren.[/quote]

Ja men det hän der orginal med märkte ja idag. så tror inte chippet har fixat fram problemt skall du se! så ja lämnade den till felsökning på volvo idag och bad dom rengöra det så får vi se imån vad dom säger. Natti
av Kena
Men kan ingen förklara varför det bara händer på endel bilar? nånn skrev/sa att det är för att man använder cruisen ofta, skitsnack tycker jag. Vägarna ser likadana ut för det och spjället får röra på sej likadant som om jag höll nere gasen själv. Är det så olika kvalitet på komponenterna? och även om bilen är chippad och det blir fel på spjället är det väl inte trimmet som orsakat felet på spjället. Superpackman skrev att Volvo tar ansvar om man nu har det, ja men man kan inte säga att det har skötts på ett smidigt sätt och felet måste ses som ursprungligt eftersom det är en felkonstruktion och det dessutom, som för mej, kan bli trafikfarligt.
Användarvisningsbild
av Erik 77
Nu har ni skrivit så mycket om det här att jag har börjat att bli orolig även fast jag inte har några problem med gasspjället.
köpte en volvo v70 2,4t 01 för 2v sen och vet inte om gasspjället är bytt eller inte,vad ska jag göra?man vill ju inte väcka ett monster som sover :???:
Senast redigerad av 1 Erik 77, redigerad totalt 0 gånger.
av superpackman
Lämnade in bilen igår som ja skrev i ett inlägg innan, Volvo ringde nu och sa "du vi hittar inga fel varken på gassjället eller något annat" så nu har ja ett problem som inte volvo hittar:S Eller skall man kanske bara gilla läget och inse att man inte har en racebil :) tycker bilen liksom segar när man gasar på bra och växlar 3-4-5 :S kan vara så att ja bara inbillar mig!?!

Aja fiiint väder ute iaf!

MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
Svarten skrev: Magneti marelli har vit klisterlapp = dåligt

Bosh har gul lapp = bra
Magneti Marelli båda två. Är lappen gul betyder det att spjällhuset bytt en gång, men det är fortfaranade MM.
av Svarten
Sparkz skrev:
Svarten skrev: Magneti marelli har vit klisterlapp = dåligt

Bosh har gul lapp = bra
Magneti Marelli båda två. Är lappen gul betyder det att spjällhuset bytt en gång, men det är fortfaranade MM.
Ja där blev man upplyst då! Det var mekanikern på volvo i Malmö som sa det till mig, men de har man omvärderat sitt förtroende för.
av Kena
Sparkz, vad är det för skillnad i konstruktion på de gamla och nya spjällen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]