Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har haft mycket problem med min Volvo XC60 2014 och undrar om någon annan har haft samma problem. Jämför mot vår andra bil en Audi Q5 2015.

Volvo XC60 2014 D4
Utrustning:
• D4 181hk
• Automat 8-stegs
• Business Edition Pro
• Teknikpaket
• VOC
• Driver support
• Lastpaket
• Premium sound

Pris:
440 000kr

Mil körda:
2000

Snittförbrukning färddator:
0,68

Snittförbrukning verklighet:
0,75

Verkstadsbesök:
12

Största felen:
Omlack av sidokjolarna – lack hade ej täckt
Alla felmeddelande som fanns kom upp på samma gång – uppdatering av Volvo gjordes
Bilen går ner i säkerhetsläge (sköldpadda) – 2 besök hos Volvo men dyker ändå upp ibland

+ Mycket utrustning i paketen
+ VOC (guld värd)
+ Inbyggda barnstolar

- Automatlåda (ryckig – Volvo har uppdaterat den 2 gånger men är ändå inte riktigt nöjd)
- Mycket strul
- Dåligt ljud i stereon (Jämför med min Q5 som ändå har en billigare stereo)
- Skrammel från paneler (3 besök hos Volvo och ännu inte bra)

Audi Q5 2015
Utrustning:
• 2,0D 190hk
• S Tronic
• Quattro
• Sport edition
• Proline
• Ljuspaket
• Xenon plus
• Sportpaket
• Glanspaket
• Trailerpaket
• Audi Sound System
• Designpaket Alcantara

Pris:
420 000kr

Mil körda:
1000

Snittförbrukning färddator:
0,70

Snittförbrukning verklighet:
0,72

Verkstadsbesök:
0

+ Quattro
+ Automatlåda
+ Stereo
+ Tyst

- Ingen musik steam via Bluetooth
- Dyr dieselvärmare
Havde også skrammel i dørene på min xc60 my14 specielt om jag hørte højt musik.
Var faktisk glad for den 8 steg vxl låda dog er jeg sikker på min nye d5 awd havde haft næsten samme forbrug om den ikke havde haft awd. Om man kører lidt aktivt er der ingen vinst med downsized motorer, da de mest er anpasset efter EU test cykel.

Min my15 xc60 har ingen skrammel i interiør samt HP stereo spiller faktisk endnu bedre end i my14.
Dette kan bero på at equalizer har et andet preset fra fabrik.
Audi verkar ju hålla fenomenal kvalitet f n. En A6 klarade nyligen 100 000 km med bästa testresultat nånsin i tyska ams.

Samtidigt skulle jag säga att Audi har hålllit en väldigt ojämn kvalitet över tiden. Samma med BMW. Frågar man 100 begbilshandlare (träffar många såna..) så säger de ungefär så här. Volvo - byter jag gärna in. Klart det är fel på dem men robusta och bra bilar. Audi och BMW - kan vara hur bra som helst men också massor med fel och aggregatbyten. Merca nånstans däremellan.

Volvos kvalitet över tiden är bra med de flesta mätmetoder: DEKRA, SBP, försäkringsbolagens maskinskadeförsäkring.

Dessutom har Volvo en mer generös inställning till garanti än tyskarna (tror VW är snålast).

Så tycker inte du behöver vara orolig!

Annars är det inte många som har förmånen att jämföra de här två direkta konkurrenterna så bra.

HÅller med om värmaren på Audi. 16700 och kan ej styras från app/mobil...

Du glömde bra helljus på Volvon...

PH
Det jag kan kommentera är stereon och automaten.

Har T6 VEA med den nya 8-stegade automaten, och den fungerar mycket, mycket bättre än den 7-växlade (tror det var 7) DSG-lådan från Audi jag hade i en fabriksny skoda superb för några år sedan.
I drive-läget växlar den väldigt mjukt och fint, i stort sett helt omärkt så länge man inte gasar för hårt, i sportläge hugger den lite men det ska den ju göra. Dvs den fungerar hur bra som helst för en dubbelkopplingslåda, man undrar nästan om det inte sitter en liten momentomvandlare á la porsche på den.
Det är väl denna automat som sitter i VEA-motorerna: http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html

Vad gäller stereon så är den ett skämt. Håller med dig till 100%.
Strebern skrev:Det jag kan kommentera är stereon och automaten.

Har T6 VEA med den nya 8-stegade automaten, och den fungerar mycket, mycket bättre än den 7-växlade (tror det var 7) DSG-lådan från Audi jag hade i en fabriksny skoda superb för några år sedan.
I drive-läget växlar den väldigt mjukt och fint, i stort sett helt omärkt så länge man inte gasar för hårt, i sportläge hugger den lite men det ska den ju göra. Dvs den fungerar hur bra som helst för en dubbelkopplingslåda, man undrar nästan om det inte sitter en liten momentomvandlare á la porsche på den.
Det är väl denna automat som sitter i VEA-motorerna: http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html

Det är en "vanlig" automatlåda, inte som en DSG låda, så det sitter en momentomvandlare där i vanlig ordning

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 53#p775966
Momentum skrev:
Strebern skrev:Det jag kan kommentera är stereon och automaten.

Det är en "vanlig" automatlåda, inte som en DSG låda, så det sitter en momentomvandlare där i vanlig ordning

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 53#p775966
Grundkonstruktionen är en dubbelkopplingslåda, sen verkar den vara tillsnyggad med någon form av momentomvandlare för att växla mjukare, dvs det är inte en traditionell automat som äter upp all effekt/höjer bränsleförbrukningen. Jag skulle kalla det en utvecklad DSG-låda om man ska prata VAG-språk.

Det står "Dual-clutch configuration" på Aisins hemsida, dock ingenting om en eventuell momentomvandlare.
Känner mig faktiskt riktigt besviken på bilen. Hade en v60 som fungerade perfekt innan så hade nog behållt den med facit på hand. Tanken va att byta till en xc90 när den kom ut men vet inte om jag vågar ta en Volvo till. Blir nog den nya Q7:an istället även om jag tycker Volvon är mycket snyggare.

Försäljaren lovade guld och gröna skogar med växellådan men jag känner mig riktigt lurad
Petrapetra skrev:Känner mig faktiskt riktigt besviken på bilen. Hade en v60 som fungerade perfekt innan så hade nog behållt den med facit på hand. Tanken va att byta till en xc90 när den kom ut men vet inte om jag vågar ta en Volvo till. Blir nog den nya Q7:an istället även om jag tycker Volvon är mycket snyggare.

Försäljaren lovade guld och gröna skogar med växellådan men jag känner mig riktigt lurad
De flesta användare (och motortidningarna) verkar ju tvärtom vara riktigt nöjda med den nya automatlådan så det låter ju antingen som att du åkt på ett måndagsex eller som att det är något fel på mjukvaran. Har du bett din servicetekniker att åka med så att ni kan uppleva det tillsammans under färd? Det är alltid lättare än att sitta på varsin sida ett skrivbord och försöka beskriva något.

Angående nya XC90 ska du nog inte välja bort den pga någon tidigare Volvo. Det lär vara en helt annan bil. Premium Sound är i dagsläget ren skit sett till vad du betalar men det ska nog mycket till för att samma misstag ska göras om med nya B&W-systemet.

Nya Q7 är säkert en jättebra bil, men ack så trist... Även på live-bilderna från Detroit ser den riktigt tråkig ut. Jag hade nog hellre tagit en X5 om Volvo är uteslutet.
Linqid skrev: Premium Sound är i dagsläget ren skit sett till vad du betalar men det ska nog mycket till för att samma misstag ska göras om med nya B&W-systemet.
PS är ju inte speciellt dyrt i dagsläget, om man jämför med vad "top-of-the-line" systemen kostar hos konkurenterna. Däremot är ju de senaste systemen inge vidare, så mycket pengar för en tveksam produkt är det absolut. Det vore kul om man med XC90 hittade tillbaka till där DynAudio PS var en gång i tiden.

/Martin
Strebern skrev:
Spoiler »
Grundkonstruktionen är en dubbelkopplingslåda, sen verkar den vara tillsnyggad med någon form av momentomvandlare för att växla mjukare, dvs det är inte en traditionell automat som äter upp all effekt/höjer bränsleförbrukningen. Jag skulle kalla det en utvecklad DSG-låda om man ska prata VAG-språk.

Det står "Dual-clutch configuration" på Aisins hemsida, dock ingenting om en eventuell momentomvandlare.
Nej nej nej!! Och åter nej. Dual clutch configuration skriver de för att lura folk som inte vet så mycket om automatlådor men tycker dual clutch låter coolt. Alla moderna automater växlar med 2 kopplingar per växel normalt sätt(till skillnad från äldre som ofta även hade bandbromsar). Detta är en normal konventionell planetväxlad automatlåda och det syns tydligt: http://www.thetruthaboutcars.com/wp-con ... WF8F35.jpg . Därmed inte sagt att den är sämre. Många moderna planetväxlade automater är lika bra eller bättre än rena dubbelkopplingslådor.
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?