Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rennod
Har en volvo v40 t4 årsmodel 1998 när jag startar går den en liten stund därefter stannar den det är inte bränslepump eller luftmassemätaren någon som har en aning om vad. Snart panik behöver bilen bor på landet
Stannar den när du kör eller när du släpper på gasen och kör sakta eller står på tomgång? För jag har haft problem med min att den också stannade men de var när jag släppte på gasen och skulle svänga eller stog på tomgång så kunde min dö. Jag bytade min tomgångs motor men vet inte om du har samma fel på din eller om du har att de läcker från någon slang eller något annat så du får mer luft,
rennod skrev:Har en volvo v40 t4 årsmodel 1998 när jag startar går den en liten stund därefter stannar den det är inte bränslepump eller luftmassemätaren någon som har en aning om vad. Snart panik behöver bilen bor på landet

Hur många % säker är du att inte det är bränslepumpen?

(När pumpen börjar bli dålig så brukar den bara gå sämre o sämre. Kan hända att den för 2 dagar sen gick felfritt i 5 timmars körning, dagen efter gick det maximalt 3 timmar och idag går det maximalt 30 minuter, till slut kan man starta men den bluddrar o dör när man försöker köra iväg.
Variosboy skrev:
GeBo skrev:kan vara kam- eller vevaxelgivaren...
Lägger min röst på detta också..
Typiskt fel som visar sig när motorn blir varm.
Jo jag oroade mig för detta med, läst att då den blir varm när den är defekt så slutar bilen gå, min bara dog på väg hem från värmland till göteborg förra sommaren vid 31 grader i skuggan, dog precis vid en ficka mitt i solen.

Sen tror ja mig läst att min bil saknar en kam/vevaxelgivare elektrisk, därefter, långt senare visade det sig vara bensinpumpen. i slutet gick de inte köra hem bilen, den dog och när jag lät den stå 4 timmar så gick den starta för att sedan köra 4 meter så börja den gå riktigt dåligt o till slut dog den och gick inte att starta.

frågan är lite om bensinpumpen inte fungerar hundra procent om detta kan medföra att tändspolarna får jobba abnormt hårt vilket i sin tur får kamaxelgivaren att läsa fel eller på annat sett bli överhettad vilket i sin tur leder till att bilen stannar om det fortgår?

Men det är rätt viktigt ändå att veta hur TS kan utesluta bensinpumpen, surrar den även när bilen inte går att starta men man drar på tändningen? det gör den? ok då är det uteslutet, då är det väl kamaxelgivaren?
Tror ej ett dugg på soppa pumpen då borde det bli en felkod=främre lambdan...typP0131
Hörs soppa pumpen då tändningen slås på icke den,låter mer som ecun tycker jag den blir överhettad"kortis" o sen pofff!
benka1 skrev:Tror ej ett dugg på soppa pumpen då borde det bli en felkod=främre lambdan...typP0131
Hörs soppa pumpen då tändningen slås på icke den,låter mer som ecun tycker jag den blir överhettad"kortis" o sen pofff!

fick aldrig felkod främre lambdan när soppa pumpen dog och den kan låta men frågan är hur MYCKET pumpen låter, låter den men ändå lite så är den i princip på dödsstigen, låter den inte alls är den död, surrar den högt ja då är den nog i rätt bra skick.
Min pump skrek som en gris-bytte filter o pump sen allt frid o fröjd 1 år sen fick jag samma felkod P0131 igen då va det brt
som ej orka hålla trycket-bytte den o den har gått utanfelkod sen dess-bara en tanke :D

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]