Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molnskimmer
Jag har en V70 -02 där bromsljusen krånglar. De på vingen lyser men båda på sidorna är svarta, lampor och säkring är ok! Får upp en text "kontrollera bromsljus" när jag bromsar.

Efter att ha googlat så förstår jag att det är ett relä som inland kan krångla så min tanke är att försöka börja med att byta det. Har läst gamla trådar men förstår ingenting. Är helt novis på bilar, kan i princip tanka, byta däck och fylla på spolarvätska.

Så jag behöver ha ner det här till grov basic-nivå.

Vart sitter detta relä? Finns det ritningar så jag byter rätt relä? Hur byter man relä? Hur vet jag att jag köper rätt? Är det dyrt?

Ni fattar grejen, jag kan ingenting. Har pappa till hjälp att byta möjligtvis men skulle vilja kunna klara det själv..

Hoppas ni kan hjälpa mig! :)
av Ramsjö
Hej
har själv haft det där problemet, det var reläet som hade gett upp.
Om du står bakom bilen med öppen lucka så sitter rem på vänster sida bakom en lucka i klädseln (på höger sida sitter förbandslådan) där har du ett gäng säkringar samt relän kommer tyvärr inte i håg vilket nr bromsljusrelät hade men det kan dom nog upplysa om på volvo. Själv hade jag ett kombirelä som gällde för både bromsljus och bakre dimljus men jag är inte säker på om det är så på din bil
Mvh
Becke
Användarvisningsbild
av wissel
Molnskimmer skrev:
wissel skrev:http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13427
Tack!!! :)

Vad jag inte fattar, vart i bilen sitter dom? "Rem sitter placerad bakom bagagerumsklädseln på höger sidan (sett bakifrån)" ?

Som sagt, helt ny på det här..
REM (Rear Electronic Module) sitter som sagt till vänster bakifrån sett.
Vissa av dom kan du skifta plats på för att kolla om dom inte funkar, vet inte exakt vilka
men ger dom samma värden så borde det ju gå......
av Molnskimmer
Tack hörni!!
Ska försöka göra det här i helgen så jag kan besiktiga om den nästa vecka. Ska köpa relä idag men kan man köpa det på vilken reservdelsbutik som helst? (Heter det ens så?)
Hur vet man vad man ska köpa för relä? Finns det en miljon olika?
Användarvisningsbild
av greeeken
Molnskimmer skrev:Tack hörni!!
Ska försöka göra det här i helgen så jag kan besiktiga om den nästa vecka. Ska köpa relä idag men kan man köpa det på vilken reservdelsbutik som helst? (Heter det ens så?)
Hur vet man vad man ska köpa för relä? Finns det en miljon olika?
Köp det hos Volvo. Så gjorde jag.
Användarvisningsbild
av Perc
Det är oftast fråga om ett vanligt "mikrorelä" vilket i sin tur är ett vanligt relä i miniformat. Däremot kan det vara problem att få fram rätt i katalogen, det finns sällan kataloger. Jag har googlat mig fram till "helt vanligt universalrelä" flera gånger när kunder kommit och frågat efter liknande saker. :)
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]