Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan855
Kors i taket! Att plocka ur och sätta i larmsäkringen några ggr gjorde susen! Fixat på 5 minuter ju :-)

Larmet tyst, larmdioden varken lyser eller blinkar och bilen startar, allt frid och fröjd! Bryr mig nu inte om att läsa in larmnyckeln, testade inte ens att trycka på den sedan larmet tystnat. Don't fix what ain't broken... Får fortsätta nöja mig med den vanliga hederliga nyckeln. I och för sig fryser låset då och då trotts låsolja, då kunde ju fjärren vara bra :-) Mekar ute, väntar tills i sommar då det är varmt med att eventuellt programmera in larmfjärren på nytt om något skulle krångla/hänga sig.

Ett toppenforum detta och tackar för all hjälp!!
av DandanRacing
Kul att det löste sig!

50e och 50f är märkningar på stiften på larmrelät, bara att kolla vilka det är o sen bygla motsvarande hål i reläsockeln i bilen om man vill ta bort larmet helt..
av ECChatare
Hej,
Är ny ägare av gammal 855 (-97a) och håller på att sätta mig in i 850-världen. Har haft lite initialstrul, först med ECCn (effektsteget=kupefläktmotståndet; nu fixat) och så med larm och startspärr. Häromdagen hade det först regnat och sedan blivit minusgrader. Hade problem med dörrlåset på förarsidan (låset fruset). Förre ägaren hade avrått mig från att använda fjärrkontrollen (då "frun blivit utlåst flera ggr pga strulande lås"). Så jag värmde upp det mekaniska låset enligt beprövad metod (plastpåse med varmvatten tryckt mot låset/dörrsidan). Låset tinade, nyckeln gick runt, centallåset gick upp. Men när jag öppnade dörren började larmet tjuta och startspärren gick i (totaldött, ingen ström till startmotorn) . Så in på nätet och börja kolla. Många trådar om hur man avaktiverar startspärren genom att bygla relä 210, 211 under ratten (50e - 50f). Kollade på bilen och hittade bara ett 210-relä med Volvomärkning som visade sig vara just en bygling och inget relä. Möjligen/troligen monerat direkt fråm fabrik? Men startspärren låg i. Började ana (fel eller rätt) att på 97-or är startspärren av annan typ än på tidigare modeller. Knuffade in den imobilizerade 855an i garaget för totaltining och tog paus. Testade sedan alla nät-trix för att få lös startspärren (låta bilen stå strömlös, lyfta säkring 6 (centrallås) upprepade ggr, låta larmet tjuta 30 sek sedan starta, etc, etc,... Inget hjälpte. Råkade sedan låsa in nyckeln i bilen/rattlåset genom att ta av/ansluta +polen på batteriet (centrallåset gick i). Hämtade den uråldriga och sällan använda fjärrkontrollen bara för att testa om man kunde komma in i bilen. Tryckte på vad som förmodligen var "unlock" (texten på dosan osynlig) och otroligt nog gick centrallåset upp. Satte mig i bilen och testade vrida på startnyckeln och bilen gick igång direkt och utan larm!!!! Den proceduren fanns inte angiven vare sig i instruktionsbok eller på nätet. Så till min fråga: Finns det något sätt att totalstänga larmet på en 97a? Helst med bara nyckel men i värsta fall med nyckel + fjärrdosa? Har förstått att det finns tveksamhet på forumet att kommunicera tricks som uppmanar till inbrott/stöld men tycker den aspekten bör vägas mot att få förtroende för sin gamm-bil. I nuläget skulle jag t.ex. dra mig för att ta 855an till fjälls med risken att komma ner till Tärnaby i -25C på söndag kväll för hemfärd och bli stående med tutande larm och startspärr... Så; tacksam för tips hur man totaldeaktiverar larm och startspärr på en 855a -97 med redan existerande bygling 50e - 50f.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har du inget 210-211 relä så har du heller inget orginal larm, och då kan vi, eller volvo manuelen, omöjligtvis hjälpa.
Jag kan säga direkt att det var INTE bilens egen startspärr som gick i, utan det var gud-vet-vad-du-har-larmet's spärr.

Och hur du kopplar förbi bilens startspärr kommer ingen vettig hjälpa dig med, speciellt inte när det handlar om en "random nobody" på ett forum....
av ECChatare
Men Lucif3r, vad har du ätit till middag idag? Random nobody? OK; persnr 540914-115, Lars-Göran Sundblad, Strömbäck 141, 905 82 Umeå, hemtel 090 43338, mobil. 070 6616482. Bilens regnr: GND 823. Förre ägare; min kompis och granne Micke Johansson. Nåt mer du vill veta? Och kolla länk https://volvo850wagon.wordpress.com/category/relay/ där det beskrivs hur man byter ett brunt Volvo 210-"relä" mot ett dito 210 - 211. Det är exakt ett sådant brunt Volvo 210-"byglingsrelä" som sitter i min bil och ser ut att ha suttit där länge. Frågan kvarstår: Kan man välja, och i så fall hur att köra utan larm och startspärr på en 855a, 97a? För att inte riskera att bli stående om/när gammal elektronik strular? Du kan ju PMa eller maila om du eller någon annan vill: [email protected]
Användarvisningsbild
av SvenB
ECChatare skrev:.. där det beskrivs hur man byter ett brunt Volvo 210-"relä" mot ett dito 210 - 211. Det är exakt ett sådant brunt Volvo 210-"byglingsrelä" som sitter i min bil och ser ut att ha suttit där länge.
Jag vill inte "strö salt i såret, men det du skrev tyder på att du, precis som Lucif3r skriver, inte har original Volvolarm. Det är det bruna byglingsrelät man tar bort och ersätter med ett annat då man monterar Volvolarm. Men eftersom du verkar ha ett fungerande larm genom att kunna låsa upp och avlarma bilen med fjärrkontrollen, varför inte fortsätta med att använda det?
av ECChatare
OK, tack Sven B. Jag börjar ana att du och Lucif3r har rätt och jag har fel (ack hur ont det gör att erkänna dylikt...). Har spårat lite i bilens historik och det verkar som att det är ett Volvomonterat Defa-larm. Verkar som att en del Volvoverkstäder monterade Defalarm (och den bruna 210-bygeln) istället för orginal Volvo. Vilket -97 skulle ha betytt VGA II. Iaf; då ändras min frågeställning till: Någon som vet hur man permanent stänger av larm och startspärr på ett Volvomonterat Defa-larm? Förstår din undran Sven varför jag inte bara kör på när jag nu har ett fungerande larm. Skälet är som jag antytt tidigare i tråden att jag lite tappat förtroende för bilen / larmet när det kunde utlösas av en frusen dörr. Nu var det tur att det hände hemmavid och inte i Långtbortistan. Känns därför som en vettigare avvägning att köra utan larm och riskera stöld/inbrott än att köra med larm och riskera att bli stående. Så; någon med erferenhet att deaktivera ett Volvomonterat Defa-larm?
av DandanRacing
Brukar sitta en box med ca 10-20sladdar buntbandad under instrumentbrädan typ vid säkringsboxen, ingen aning om hur just ditt larm fungerar men man brukar kunna följa sladdarna o se om någon av bilens sladdar är kapade = borde vara startspärren.
av ECChatare
OK tack, Någon som har någon aning om hur Defas larmbox ser ut och var den brukar sitta när den är Volvomonterad? Tänkte annars fara till Volvo i övermorrn och höra om dom har några tips i frågan. Nån som vet om det finns en Volvohandlare med namnet "Möllers"? Satte tydligen in Defa-larm i 850.
Larm går v70 -07

Kanske har larmet batteri börjat läcka o[…]

Justera VVT drevet

Kan svara mig själv här, ja du ska vrida[…]

Vad menar du med att den dör stannar motorn[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Gör om kompprovet. Har motorn stått l&a[…]