Momentum skrev:helgonet1 skrev:ChristerN skrev:Tror jag lag läste någonstans i bruxen och här på forumet att det är viktigt att man kopplar plus till ett ställe som gör att avkännaren till batteristatus känner av att det tillförs ström till batteriet. Annars kommer det hela i otakt sas.
På min 08:a sitter det en liten röd klämma över ett bleck på väg in till pluspolen på vilken jag kopplar mina klämmor till laddaren. På senare årsmodeller är det, har jag för mig, lite mer komplicerat så alla borde nog ta en titt i sin instruktionsbok innan man kopplar. (friskt kopplat hälften brunnet)
Har läst på forumet att det inte finns nån sk e-enhet som känner av batteristatus på årsmodeller mellan 08-11. Så man kan koppla till plus och minuspolen utan problem. Däremot senare årsmodeller 12-15 så känns batteristatus av och då måste man koppla minus till jord för att den ska känna av att bl a batteriet blir laddat.
Det där stämmet inte, BMS (Battery Monitor Sensor) finns på MY11
Ja så kanske det är. Upptill 2010, sorry mea culpa. Jag kan iallafall sätta plus på plus och minus på minus direkt på batteriet då min bil inte har BMS.
Har läst igenom instruktionerna och kommit fram till att: Om man laddar batteriet på läge "Normal" och den har gått igenom alla lägen
s a s fram till nr 4 då det är fulladdat, så är det bara att låta laddaren fortsätta att ladda på det sättet så går den över till "Underhållsladdning" efter en viss tid. Har jag fattat rätt??