Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Evil
Har en 2001 v70 2.4t med ett irriterande fel.
Får meddelande lampfel halvljus i displayen samt att utropstecknet på panelen lyser.
Men alla lampor fungerar som dom ska! Sitter inte xenonljus på den.
Vrider jag ljusreglaget till läge P så försvinner meddelandet och varningslampan slocknar men halvljusen lyser fortfarande.
Kan alltså inte ha parkeringsljusen tända separat.
Kan heller inte släcka instrumentbelysningen. Vrider jag ljusreglaget till läge 0 så lyser det ändå.

Bilen är en gammal civilare så frågan är om dom har kopplat nått galet eller om det är nått annat fel.

Någon som har nån idè?
Användarvisningsbild
av milktrucker
på 0-läget ska all belysning på hela bilen vara släckt.(gäller polisbilar) övriga bilar varierar det på, är en inställning i vida om man vill ändra själv, men vanligen är halvljuset på i 0-läget.
I parkeringsljusläget ska endast parkeringsljus lysa
I halvljusläget ska halvljus lysa

Du ar antagligen ett elfel i bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej, är du verkligen bombis på att alla lampor lyser som dom skall ?
Kan vara lite knepigt om man kollar i dagsljus...
Det finns 3 olika programmeringar på hur ljusvredet skall bete sig.
Instrumentbelysningen lyser alltid så det verkar OK tycker jag.
På min har jag ändrat till att 0 på vredet är allt släckt utom Intrumenbelysningen,
jag tror det är den vanligaste "polisinställningen".
På din kan dom kanske ha så att halvljus alltid är på oavsett vredets läge.
Kan ändras lätt med Vida o Dice.
Användarvisningsbild
av wissel
Inställningar ur Vida:
Halvljuset på, för ljusomkopplarens samtliga lägen förutom i position för parkeringsljus (Flexnoll).

Ljusomkopplaren ges tre lägen: av, parkeringsljus och halvljus (Flexstd).

Halvljuset alltid på, oberoende av ljusomkopplarens läge (Flexlgt) .
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men TS får varning ang fel på halvljus. Så att ändra i VIDA ska inte spela någon roll.
Som tidigare skrev så kan det vara elfel.
Detta fel får man när man fulkonverterar o måste byta ut shunten. shunten kan ju vara defekt!!!
Användarvisningsbild
av wissel
greeeken skrev:Jo men TS får varning ang fel på halvljus. Så att ändra i VIDA ska inte spela någon roll.
Som tidigare skrev så kan det vara elfel.
Detta fel får man när man fulkonverterar o måste byta ut shunten. shunten kan ju vara defekt!!!
Vilken Shunt menar du ?
av Evil
Japp all belysning fungerar. Detta fel var redan när jag köpte den för två år sedan.
Börjar bli lite tröttsamt.. Tidigare ägare trodde det berodde på polisens omkopplingar.
Jo det sitter ju en halvljus shunt under panelen man brukar få byta om man monterar xenon ljus för att få bort felmeddelandet.
Sitter vanliga H7 lampor i denna.
Vore shunten trasig borde inte halvljusen funka alls tycker jag. Men kanske kan vara fel på den ändå?
av mikebike
Är det kortslutning i shunten får man ett sådant felmeddelande.

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]