Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag vänder mig lite mot att man ser en direkt koppling mellan körsträcka och diesel. OM OM OM brytpunkten går vid 2200 mil och man kör 2500 mil med bensin så förlorar man kanske 1000 kr/år (av en bilkostnad på minst 100 000) och vice versa.

Vill man verkligen ha en bensin så blir det väl mer värt ju mer man kör? Och tvärtom.

Jag vill verkligen inte ha en diesel, skulle jag köra 10 000 mil/år skulle det vara värt hur mycket som helst att få köra bensin hela tiden:)

PH
perhall skrev:Jag vänder mig lite mot att man ser en direkt koppling mellan körsträcka och diesel. OM OM OM brytpunkten går vid 2200 mil och man kör 2500 mil med bensin så förlorar man kanske 1000 kr/år (av en bilkostnad på minst 100 000) och vice versa.

Vill man verkligen ha en bensin så blir det väl mer värt ju mer man kör? Och tvärtom.

Jag vill verkligen inte ha en diesel, skulle jag köra 10 000 mil/år skulle det vara värt hur mycket som helst att få köra bensin hela tiden:)

PH
Bild
Om man nu speciellt särskilt vill ha något, så är det en rent subjektiv fråga. Men det är en objektiv fråga vilket fordon som är billigast att hålla sig med, i detta fall då bensin- kontra dieseldrift vid en viss körsträcka.

Jag har haft bensinare sedan jag tog körkort 1979 (ja, bortsett från i lastbilar, förstås) och kör nu diesel sedan 2011. Jag ser inget speciellt i det. Motor som motor. För den typ av körning som jag gör till vardags fungerar dieseln utmärkt. Är det någon skillnad är den snarare bättre, då dess effektkurva passar släpvagnsdragning väl så bra som bensinmotorerna gjorde. Utan släp går det med vadsomhelst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev: Jag vill verkligen inte ha en diesel, skulle jag köra 10 000 mil/år skulle det vara värt hur mycket som helst att få köra bensin hela tiden:)
Efter att ha kört Passat med nya GTS dieseln som är tyst, snål och snabb och en halv sekund snabbare än T6an 0-100 så tycker jag diesel och bensin är rätt princip likvärdiga och det är ingen större skillnad vad man har under huven längre.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte kört den nya GTS dieseln från VW, men bara för prestanda eller effekt är den samma så behöver det ju inte betyda att bränslet är av en ickebetydelse. Jag har dock svårt att tro att 245(?)hk är lika snabba som 329hk, men under vissa förutsättningar kan det säkert va så. Något skall man väl ha för att man åker skokartong istället för kassaskåp ;)

Nåja, åter till bränslejämförelsen! Jag älskar att varva en bensinare, den ger mer och mer effekt ju högre varv den får och den suktar hela tiden efter mer, mer, mer.. Den liksom skriker "GIVE IT TO ME"...

En diesel är bara... stark... Förmedlar inget, bara styrka i den nedre varvtalsregionen.. Var är glädjen i att köra en diesel? Jag hittar den inte...

perhall skrev:Vill man verkligen ha en bensin så blir det väl mer värt ju mer man kör? Och tvärtom.
Exakt! Ju mer jag tankar desto roligare har jag haft det!
av Lövet
MartinS skrev:
perhall skrev:Vill man verkligen ha en bensin så blir det väl mer värt ju mer man kör? Och tvärtom.
Precis så. Julkort från Statoil är målet!
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:
MartinS skrev:
Precis så. Julkort från Statoil är målet!
Blev inte du inbjuden till julbordet? ;)
Med tanke på skillnaden på priserna mellan T4 och D4 (tänk 2012 har lite dålig koll nu), så får man köra väldigt långt om D4:an ska bli billigare i drift. När jag köpte min kostade den 60 000kr mer än T4, min fråga till alla som förespråkar det ena eller det andra, hur långt kommer man med en T4 på 60 000kr? Jag tänker att man kommer ca: 5000 mil räknat på 14kr/mil blir strax under 4300liter, höftade till det lite (ingen vetenskaplig uträkning). Så från start så får man 5000mil gratis jämfört med en D4:a. Ska man köpa bil med plånboken skippa modeller som börjar på D. Dom har för högt nypris kontra T modeller.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilnörden, om man inte avser behålla bilen till den är redo för skroten bör man beakta begagnatvärdet för T kontra D också.
av Lövet
Som förvisso är högre för D, men man får aldrig tillbaka 100% av merpriset. Säg 50% är kvar efter 3 år. Då har du 20k att köra ifatt.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]