sicnarf skrev:Rusar motorn på tomgång eller bara när du kör? Har du inga felkoder? Kan vara Motortempgivare/sensor vid 3ans insug, kan vara BTR, kan vara LMM, kan vara Lambdan också förutom allt som skrevs tidigare.
Motorn rusar både när jag kör o när jag står helt stilla. Jag har uteslutet skitigt spjällhus eftersom motorn varvar upp även när jag inte rör gaspedalen. Tomgången är PERFEKT när motorn inte rusar, ligger på ca 600varv som den alltid gjort. Men nu senaste dagarna har bilen blivit mer o mer svårstartad, hostar o hickar o kommer inte igång riktit. Får igång bilen på morgonen, kör 5 minuter, stänger av. Startar 5min senare o bilen är tvärkinkig (batteriet är det inget fel på). Idag köre jag en sväng, stängde av motorn. Starta 2 min senare o då gick det inte alls. Den tänder till lite smått men inte ordentligt. Detta som sagt bara senaste 3 dagarna. Ibland har jag fått igång bilen genom att trycka gaspedalen i botten, verkligen pumpat fram soppan, därav min misstanke att bilen inte får soppa som den skall. Men detta knep funkade inte igår kväll eller idag.
Jag vet hur en motor låter när den är sur(fått för mkt soppa) o så låter den inte, utan den låter snarare torr.
Att motorn rusat har pågott i typ 6 veckor. Körta startgas i hela motorrummet uutan att finna trasiga slangar eller packningar.
Tändstiften 5 mån gamla. Bilen är välvårdrar o servad i övrigt.
Tyvärr snålar jag lite o har inte kostat på mig en felkodsläsning, ville fixa en egen läsare men har inte lyckats hitta nån än. Men imorgon åker jag å fixar en felkodsläsning på verkstad. Hoppas det ger mig lite ledtrådar! Steg två blir att ändå göra rent spjällhus o tomgångsmotor(även fat jag inte tror det är fel på dem) Jag skall också hissa upp bilen igen o kolla bränsleledningen, även kanske byter bränslefiltret igen...men som bör va fräscht.
Skall byta lite torra vakumslangar också.