Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det är oförändrad mjukvara i sliromaten men den drar nytta av det ökade vridet och beter dig bättre. Som sagt, det är inte bara siffrorna som räknas. T6 går från en direktörsräser till en riktigt sportmaskin med polestar, otrolig skillnad i hur motorn upplevs och levererar.
av mikebike
Nu har jag provkört lite...

En ny D4 hos Bilia, d.v.s. nya motorn och nya växellådan.
Sedan den T6 Black-R här i Solna som länkades till tidigare.
D4:an var ju väldigt behaglig, men vill man ha AWD är det ju inte den motorn....
T6:an var inte farligt stötig, dock med 16" vinterhjul.
D4:an hade hyfsat drag, T6:an betydligt bättre. :D
D4:an växlade nästan omärkligt, T6:an växlade "tydligare".
Sköna stolar i båda.

Båda hade f.ö. taklucka! 8)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Haldex 4 :) ,sen från MY13 blev det den sämre fyrhjulsdriften.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
simonhalmstad skrev:Haldex 4 :) ,sen från MY13 blev det den sämre fyrhjulsdriften.
Vad menas med "sämre" fyrhjulsdrift?
av Rudolfs
crumpets skrev:Lite långsammare inkoppling av bakhjulen.
Inget man märker av hur som, går att åka hur brett som helst med min My15
Användarvisningsbild
av MartinS
Rudolfs skrev:
crumpets skrev:Lite långsammare inkoppling av bakhjulen.
Inget man märker av hur som, går att åka hur brett som helst med min My15
Det verkar råda delade meningar om det. Har den väl låst är det ju inga problem, men att få den att plötsligt låsa när den inte är förberedd är det som tar tid. Det är INTE när du åker brett, det är när man INTE vill åka brett det är ett problem.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Precis som crupets säger det är lite slöare inkoppling av bakhjulen, men det är mycket möjligt har blivit lite bättre nu till MY15 men bättre än haldex 4 blir det inte, förrutom att 4-hjulsdriften (haldex5) för Volvo är mycket billigare att köpa in. Antagligen därför dom kan skänka med den i kampanjer nu.
av Mccartney
Verkmästarn skrev:Hej!

Har precis bytt från en XC60 2,4D med Polestar till en V60 Black R -13. Det är ju två helt olika bilar. Knappt jämförbart egentligen. Tyvärr har jag bara haft bilen någon vecka så mina iakttagelser kommer sannolikt skifta något under ägandets gång. Men vad gäller bränsleförbrukningen så sa färddatorn 0,81 i snitt på XC60n men verkligheten snarare 0,9. Kör mycket kortsträckor. Vad gäller V60n så säger färddatorn 1,05 men vid pumpen var det 1,12. Mycket småkörning. Kör man landsväg så går det att åka billigt dock. 80-väg och försiktig på gasen så snittar man nog under 0,8. Motorväg 120 km/h och kanske lite till... så sa färddatorn 0,92. Tycker det är helt okej. Men det är alla gaspådrag/växlingar som sörplar. Får väl ta med i beaktande att jag har svårt att köra ecodriving nu när man precis köpt en bil med sådan prestanda. Det är alldeles för inbjudande att dra på lite extra.

Läste många här som skrev att om man inte bestämt sig för att köpa en T6a så ska man INTE provköra en och där kan jag bara hålla med. Blev helt såld första lilla provturen. Som natt och dag mot XC60n. Sen beror det väl på vad man uppskattar i en bil, men jag som gillar prestanda fullkomligt älskar prestandan och den mjuka, eleganta motorgången hos T6an. När man hoppar i XC60n sedan känns det som att dra igång en gammal lastbil i jämförelse. Den råa, högljudda motorgången är verkligen inget för mig. Sen kan man visst tycka det är en fin känsla att sitta högt och ha gott om plats i XC60n, men för min del prioriterar jag helt klart att sitta nära marken och få Go-Cart-känsla. Väghållningen är ju kanon i V60n. Lagom avvägd sport/komfort. Kommer bli helt underbart till våren när man får på sommarhjulen och kan ta en tur på de slingriga vägarna.

Du säger du inte gillar automat och jag förstår dig så tillvida att ska man ha kul så är ju en manuell att föredra. Har tidigare ägt en Saab 9-3 V6 med manuell låda och 330 hk. Den var ju busigare att köra och kändes snabbare än Volvon iom att man t ex kan lägga i rätt växel, vänta på att det ska bli fritt och sen släppa upp kopplingen (vid en omkörning) och då ha maximalt vrid/effekt direkt istället för att vänta på att automaten ska växla och man inte själv kan välja växel. Blir ju mer slangbälle-upplevelse så att säga i det förstnämnda fallet.
Men hittills är jag mycket nöjd med automatlådan i Volvon. Växlar otroligt smidigt och alert. Då har jag ändå inte haft chansen att testa sportläget iom väglaget. Skulle absolut välja automaten före manuell om en sådan fanns. Detta trots att jag bor i utkanten av ett mindre samhälle och därför inte direkt kör så mycket stadskörning.

Får hoppas mina tankar är till någon hjälp. Bara fråga annars om det är något annat du undrar över.
Lycka till med bilvalet!
Vad har du för utrusning i den? Hur tycker du stolarna känns?

Är själv intresserad av att köpa en ny v60 T6 Awd Black R:)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]