Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min XC70 startar bakrutetorkaren om backen läggs i endast om torkaren fram är på (intervall eller fast fart) eller om regnsensorn gör att torkaren fram går ett svep. Bakrutetorkaren startar inte bara för att regnsensorn är aktiverad när backen läggs i. Framrutan måste bli våt också.

Har haft min bil sedan 2011 och aldrig varit med om att det varit negativt att torkaren bak startat när backen lagts i.
På min 2012 försvinner upplysningen om att ingen har något bälte på sig efter en kort stund. Inget tryckande behövs.

Att man inte skulle titta ut genom bakrutan också, när man backar, är ju dumt så till den grad att det knappt kan beskrivas. Vadå "finns sidospeglar"? Det är klart det gör, men det är inte frågan om antingen eller, utan både och! Glo överallt som om ni fått syn på något, så kanske ni får syn på något. När rutan är blöt är ytterspeglarna ofta också det, och inte till den hjälp de borde varit.
Håller helt och hållet med apersson850! Väldigt korkat synsätt och något som skulle kunna leda till en allvarlig olycka om man har otur. Det blir en rejält "död vinkel" bakom bilen om man skippar bakrutan.
apersson850 skrev:Har haft min bil sedan 2011 och aldrig varit med om att det varit negativt att torkaren bak startat när backen lagts i.
Parkerar du i varmgarage? ;)
joel80 skrev:Håller helt och hållet med apersson850! Väldigt korkat synsätt och något som skulle kunna leda till en allvarlig olycka om man har otur. Det blir en rejält "död vinkel" bakom bilen om man skippar bakrutan.
Skåpbilen jag kör på jobbet dagligen har inte ens någon bakruta. Det gör inget, den har ju sidospeglar. Den utrustningsdetaljen har jag även på personbilen.
Backkamera tycker jag är värdelöst. Den extrema vidvinkeln kräver lång tillvänjning och stirrar man på en skärm förlorar man ju uppsikten på sidorna.
GeBo skrev:backkamera borde vara "mandatory" eller ska vi säga "pakollinen" :D
Om det är mig du menar så är jag svenskspråkig sen födseln, så benämningen "obligatorisk" går bra. ;) Men jag tycker inte att jag behöver nån backkamera. Det tyckte jag iofs om backsensor också före jag skaffade en bil med dylik.

StringerBell: en seriös backkamera har väl grafik pålagd ovanpå bilden så man ser var bilens ytterkanter kommer att hamna beroende på aktuell rattvinkel.
SuperEpon skrev:
joel80 skrev:Nötter är i allafall gott å här i juletid..
Jag har förståelse för att det är irriterande när torkarna fryser fast och att back-funktionen då förstör mer än vad den hjälper. Jag sa inte något emot det.. reagerade bara på "snön". Blir alltid lika frustrerad när man kommer ikapp någon med hela bakrutan vit, som inte ser en i backspeglarna och inte verkar ha några bra fungerande värmeslingor. Och som då också av nån anledning ofta ligger och fiskör i vänsterfilen.
SuperEpon, du fick nog ut en massa av mina aggressioner lite utan grund. :) Men man ska inte hålla inne julilskan.. ;)
Haha förstår det! Finns många irritationsmoment i trafiken såhär års :D
Tarsiger skrev:
perhall skrev:Jag tycker inte ens att det är snyggt, men många tycker nog det...
PH
... vilket man förstår av att broschyren för XC70 2012 anger "Dubbla synliga slutrör (D3 AWD/D5 AWD)" som något av allt det man kan se fram emot som beställare av bilen!
Se fram kan man då även göra emot en fullständigt onödig fördyring av kommande byten av avgasrör. Och vid varje motorstart inne på verkstan måste mekanikern ansluta två avgasutsugsslangar i stället för en. Sådana kostnader hade man hellre sett lagda på något nyttigare än på att tillgodose några andras fåfänga.
apersson850 skrev:På min XC70 startar bakrutetorkaren om backen läggs i endast om torkaren fram är på (intervall eller fast fart) eller om regnsensorn gör att torkaren fram går ett svep. Bakrutetorkaren startar inte bara för att regnsensorn är aktiverad när backen läggs i. Framrutan måste bli våt också.

Har haft min bil sedan 2011 och aldrig varit med om att det varit negativt att torkaren bak startat när backen lagts i.
Perc skrev:
apersson850 skrev:Har haft min bil sedan 2011 och aldrig varit med om att det varit negativt att torkaren bak startat när backen lagts i.
Parkerar du i varmgarage? ;)
joel80 skrev:Håller helt och hållet med apersson850! Väldigt korkat synsätt och något som skulle kunna leda till en allvarlig olycka om man har otur. Det blir en rejält "död vinkel" bakom bilen om man skippar bakrutan.
Skåpbilen jag kör på jobbet dagligen har inte ens någon bakruta. Det gör inget, den har ju sidospeglar. Den utrustningsdetaljen har jag även på personbilen.
Perc skrev:
GeBo skrev:backkamera borde vara "mandatory" eller ska vi säga "pakollinen" :D
Om det är mig du menar så är jag svenskspråkig sen födseln, så benämningen "obligatorisk" går bra. ;) Men jag tycker inte att jag behöver nån backkamera. Det tyckte jag iofs om backsensor också före jag skaffade en bil med dylik.

StringerBell: en seriös backkamera har väl grafik pålagd ovanpå bilden så man ser var bilens ytterkanter kommer att hamna beroende på aktuell rattvinkel.
megalooser skrev:RADION. Ingen funktion för en hardrocker!
Vad behöver en hardrocker då?

Det enda jag kommer på är att det skulle vara en knapp för att öppna minibaren i bilen där en flaska Jack Daniels ligger och väntar. ;)
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering