Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
LED verkar just nu vara rena skämtet, fords försök blev totaldissat. Mercedes LED är olaglig och bländar.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:i princip alla xenonstrålkastare är av bixenon-typ, dvs ljusbilden för xenonhalvljuset ändras om till helljus samtidigt som en halogenlampa tänds när man drar i spaken.
Det finns olika sorts bi-xenon. Många bilar idag har ingen separat helljuslampa utan xenonprojektorns ljusbild ändras som sagt bara lite. Resultatet är att man får lite mer ljus till vänster men bara några ynka meter mer än där halvljuset lyser som längst. Fullkomligt livsfarligt dåligt ljus.

Jag har inte bixenon utan helljuset sköts helt och hållet av en separat halogenlampa. Det är dock inte dåligt, men det skulle givetvis vara bättre om halogenet fick lite hjälp av xenonet på samma gång. Men min bil har trots allt lustigt nog mycket bättre helljus än Audis och VW:s bi-xenon som saknar halogenhjälp. :)

Fattar inte varför bi-xenon utan halogen måste vara så kasst som det oftast är. Jag hade en Toyota Auris som hyrbil en gång. Den hade bi-halogen, dvs en enda halogenprojektor som skötte både hel och halv. Den hade helt okej helljus, så jag kan inte begripa varför det är så svårt för VW att göra bra bi-xenon.
milktrucker skrev:LED verkar just nu vara rena skämtet, fords försök blev totaldissat. Mercedes LED är olaglig och bländar.
Lustigt om MB skulle fått en bil typgodkänd med olagliga strålkastare.
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]