Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här kommer en kanske fånig fråga, men ändå: På min S60 2004 med original xenonljus har någon plockat bort strålkastartorkarna, motorerna sitter kvar dock. Vill gärna återställa dessa då jag prioriterar funktion före utseende. Min fråga är om det skiljer mellan årsmodellerna och om det är någon speciell låsbricka/mutter som håller dem fast? V70 lär väl vara samma?
Vet du varför armarna är borttagna? Fungerar motorerna?
Hej!
Kanske har torkarmotorerna gett upp.
Inte ovanligt att de stannar.
Mina byttes när bilen ”S80 -05:a” var ca 5 år. Den ena var det kortslitning i (urkopplad vid köpet) och den andra var det avbrott i.
Kolla säkringen till torkarna. På S80 påverkar trasig säkringen även spolningen. Förmodligen samma sak på S60 modellen.

Lennart
Det hjälper ju inte att klantarna som designat funktionen gjort så lykttorkarna går varje gång man spolar vindrutan. Det är ju inte direkt bra för motorerna vintertid när dom är frusna. Det borde ju självklart vara på separat knapp så man får välja när man kör strålkastarrengöringen.

Jag har haft lykttorkare på fyra bilar: en Ford Sierra, en 855, en V70 och en V70N. Alla hade samma idiotiska lösning. Dock fungerade lykttorkarna perfekt på alla fyra under alla år, utom den första V70'n där ena torkaren fastnade ståendes rätt upp nån gång då och då. :P

Skulle för övrigt gärna ha separat knapp även på Skodan, det skulle väl få ner spolarvätskeförbrukningen med två tredjedelar.
S6024t skrev:-04 hade "glas" i strålkastarna och ljustorkare,faceliften -05 kom med plast"glas" och spolning.
:?: :?:
GeBo skrev:glasklart inlägg. Jag fattar precis. Ständiga försämringar att byta riktigt glas mot plastskräp (blir blästrat och grumligt)
Plaststrålkastare är bättre för fotgängarskyddet.

Glasstrålkastare är dessutom oftast gräsligt fula. Det går ju att göra klarglas (som på trådskaparens bil) men halogenvarianten hade ju räfflat glas... på årsmodel 2004. :lol:
Hej igen!
Om vi återgår till torkarmotorerna som TS frågar om, så har de ett inbyggt belastningsskydd om jag inte har fel . Tidigare Volvomodeller med den typen av motor hade detta.
Det kan var axeln likaväl plastdetaljer i motorn som går trögt så att motorn stannar. ;-//
Behöver inte alltid var att de fryser fast. :shock:

Lennart
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]