Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

NattochDag skrev:Hej! Jag har beställt en V70 d4 automat som levereras nästa vecka. En av de stora anledningarna till denna var den nya motorn samt att den var skattebefriad i fem år. Har nu fått regnumret och där står det att bilen är skattepliktig med en årsskatt på 1770 kr / år.
Kollar man däckspec så ligger de på 225/55r16.
Är det då säljaren som lagt fel i beställningen trots mitt tjöt om att jag ville ha den miljöklassad med däckbegränsningen?
Är detta nåt som går att ordna i efterhand eller hur tusan funkar detta?
I bilregistret står det som utsläpp 119g/km istället för 117 som sig bör.
Tacksam för svar.
Mvh Andreas

119 g/km är specat utsläpp för V70 D4 utan däcksbegränsning, så återförsäljaren verkar ha gjort någon miss där med ordern. Men det låter ju märkligt att däckdimensionerna skulle vara 225/55R16 och bilen ändå inte kvalar in på 117 g/km?
För mig som har noll koll. Hur funkar det där med däckbegränsningen? Är det nåt som går att åtgärda i efterhand? Uppenbarligen verkar det som om säljaren strulat till det. Annars får denne kompensera det hela.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (226.22 KiB) Visad 330 gånger
Tveksamt att det går att ändra! Har faktiskt ingen aning om det kan lösas i efterhand.
Det du ska göra är att reklamera bilen, alternativt få ett prisavdrag enligt motsvarande skattebefrielsen.

Den motsvarar inte dina förväntningar eftersom du (vad jag förmodar) påtalat för säljaren att miljöbilsdefinitionen var viktig för dig.

Prisavdraget är ju lite tråkig då skatten alltid kommer vara högre för din del.
Men numer är det väl inte en fast gräns? Nu tar man ju med bilens vikt också. En tyngre bil tillåts väl ha fler gram?

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]