NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Valvo
Har en Volvo V50 1,8L bensin. Någon som har haft liknande problem med servopumpen?

Har fått problem med att styrsevopumpen fortsätter att gå efter bilen stängs av. Började höra att pumpen gick för ett tag sedan när man stängde av bilen men slog då ifrån efter ett tag. Sedan kom kylan och plötsligt gick inte servon en kall morgon och jag fick upp "styrservo service erfordras". Fungerade dock dagen efter så jag sög ut oljan i behållaren och fyllde på med ny om det var kondens i den.

Allt gick bra tills pumpen började gå så långe att den laddade ur batteriet helt. Skaffade ett nytt batteri och samma sak upprepade sig även då så jag har bytt tillbaks till det gamla igen. Ibland slår pumpen av, ibland inte så man får använda starthjälp ganska ofta för att ta sig någon vart.

Läste om någon här på forumet som sa att man kunde få konstiga problem som berodde på kabelstammen till pumpen. Har även testat att dra separata kablar direkt från minus och 80 amp säkringen. Men nu funderar jag på om det är pumpen som är boven ända. Kan det vara som så att den är lite kass och inte slår av som den ska? Är det värt att testa ett byte(får inte några felkoder när jag har läst ut).

/Trött på starthjälp
Har du även tittat på det andra kontaktstycket med 3 sladdar?
Ett av stiften skall vara kopplat till tändningen, det är en av de viktigaste villkoren för att pumpen skall få starta eller stängas av.

Om just den pinnen till tändningen är spänningslös skall pumpen stängas av, annars lutar det mycket åt hårdvarufel tror jag.
av Valvo
Plockade ner fronten när jag drog om kablarna men dum som jag var kollade jag aldrig det andra kablaget. Strömmatningen började jag med att kolla när pumpen gick och den slog ju så klart av när jag ryckte det kablaget. Sprayade lite i kontakten men får väl ge mig på det andra kablaget en gång också!

Minuspolen är ju ett alternativ för att slippa urladdningen men det blir nog till att köpa en begagnad pump och sätta i. Hoppas det hjälper! Tack för svaren!
Undrar på om det är samma som jag börjat märka utav. När jag parkerat bilen och bryter tändningen och drar ut nyckel hör jag ett mystiskt ljud. Något gnisslande/tjutande elektriskt ljud. Löser sig om jag stoppar i nyckeln i tändningen och vrider om till läge 2 och sen "stänger av" igen.

Vad detta beror på är jag nyfiken på

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]