Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av GeBo
inte vet jag vad du tittar på men upplysningsvis är året 2015 och en bil från 2010 blir då fem år gammal.
Eller fem år ny, om du hellre formulerar dig på det viset.
"tråkiga pensionärer", tack för den du :(
Användarvisningsbild
av Perc
Det stämmer som llesrof säger. Nissan körs i princip uteslutande av pensionärer och/eller folk som inte är intresserade av bilar. Några observationer från det senaste halvåret:

- 60 på 80-väg. Överallt, upprepade gånger, oavsett väder och trafikmängd. Bonus om blinkers är på.
- Står mitt i gatan med vänsterblinkers på i väntan på att det ska bli fritt i mötande fil. Att gruppera åt sidan så vi andra kommer förbi är tydligen otänkbart.
- Backning i vägrenen på motortrafikled pga missad avfartsramp.
- Bromsa FÖRE avfartsrampen så jag får avbryta min farthållarlunk och bromsa för att inte köra på fanskapet.
- Oförmåga att anpassa farten till motorvägshastighet. Ni vet, den där pedalen till höger som bör ligga pressad mot golvmattan tills motorvägshastighet uppnåtts.

Det är dock oftast Almera eller Tiida och inte Qashqai men Nissan över lag verkar dra ett visst sorts klientel. :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
KIA har kommit upp sig till 4 av 5 i rostskydd på vissa modeller andra stannar vid 3 av 5, så det får ses som relativt bra med tanke på hur det brukar vara på asiatiska bilar.
tidigare än 2010 så var rostskyddet på gränsfall, ibland underkänt.

Det stora problemet ligger tyvärr i något så enkelt som bränslesystemet, vilket inte tål vår svenska standarddiesel enl. EN 590.
Igensatt filter på många modeller = undvik KIA
av GeBo
igensatta filter drabbar även Volvo. Undvik?
QQ diesel använder Renault-spisar, en mindre 1.5 och en större 1.6
båda med kamkedja, om jag inte minns fel

vad gäller rostskyddet rekommenderar jag ett besök hos Dinitrol-center. Kostar ca 5000:-
Användarvisningsbild
av Perc
Jag skulle vilja påstå att fransmän alltid har gjort bra dieselmotorer. Dom är ofta efter på effektfronten (jämför Volvos 115hk DRIVe med Saabs italienska 1.9-liters som var på typ 180hk trots miljöklassning) men driftsäkerhet och gångkultur har man aldrig behövt skämmas för. Nissan gör helt rätt i att använda de motorer som redan finns inom koncernen. :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
GeBo skrev:igensatta filter drabbar även Volvo. Undvik?
googla på KIA OKQ8 DISÈSEL BRÄNSLEFILTER så har du lektyr hela natten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av GeBo
"Men trots att det bara är Kia som pekar ut OKQ8 menar Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, att det är betydligt fler tillverkare än Kia som är drabbade.
– Omfattningen kan visa sig vara mycket stor. Totalt gäller det sju före­tag, däribland Volvo och Ford"

men knappast QQ :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Nissan behandlar ju tyvärr sina kunder som skit, trots att deras dieselmotor kink ab'en har ett känt fel som medför ras får ägarna kalla handen från nissan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]