Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

okey tack. har bytat alla tändstiften nu och bytat tändkabel mellan cylinder 1 och 2 för att se så de inte är tändkablen som klöddar. Men märker att den fortfarande misständer om den står på tomgång i någon minut när den e kall så börjar motor lampan att blinka några gånger men gassar man upp den då till 2000 varv så blinkar inte motorlampan mer och gasar man inte så får jag fel kod. innan fick jag misständning på cylinder 2 men skall testa nästa gång och låta den få felkod igen och se om de fortfarande är på cylinder 2. såg även att där e en liten sprick i tändspolen som sitter i cylinder 4 och 1 nu. den satt i cylinder 3 och 2 innan. annars när den är varm så går den som den skall.

är sugen på att dra ut kontakten till tomgångs motorn och se om man kan se någon skillnad på tomgången också för den skall väll upp till ca 1400 något när den kall startar?
Det där att den ville dö när du svänger så va min också,försvann när jag bytte pump o filter...
kan vara att det är för dåligt tryck ändå o att spridaren på cylinder 2 reagerar av nån anledning av det?
eller så är det tändspolen som ger för dålig gnista orkar på den cylinder den sitter på fast ej via tändkabeln till nr 2!
Jag har tänkt på spridaren också men väntar och ser innan jag gör något mer med bilen. har varit på skroten idag och fyndat lite så har bytat till ny tomgångsmotor för att se om den håller tomgången bättre kostade 100 kr bara . haha och den verkade fungera bättre nu det lila jag har testat den , ligger på typ 750 nu när motorn är varm.skall ut och köra 7 mil nu snart. så får se om där dyker upp några felkoder när jag kallstartar den i fortsättningen, jag skruvade även ner tänd spolarna på en skrotad bil men där var fler sprickor i dom än mina egna så köpte aldrig dom. men får se som sagt vad jag byter här näst. roligt och felsöka lite.
Verkar som jag fått rätt på bilen nu efter jag bytade tomgångsmotor så ligger tomgången rätt kallstarade den idag kom den upp på typ 1100-1200 och sen när den blivit varm så låg tomgången på 750-800 typ. får inte ner den att den dippar på 500 någon sekund som jag kunde få innan och att den nästan dog när den var kall. de var då jag fick felkod på cylinder 2. och den är mycket bättre nu sedan jag bytade ac panel också för den klödade också levde sitt eget liv med värmen. så nu hoppas jag att där inte är mer fel som kommer på ett tag ialla fall.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]