Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FischerJ skrev:Det är så alltså.. Då va det som rejmes sa. Men då ska jag göra detta så får man hålla tummarna för att det inte krånglar mer sen :)
Inte helt säkert att det är det eller?
Du säger ju att startmotorn drar runt motorn som den ska?
Rätt dyrt om det skulle vara nåt annat fel.
Om man bara tar bort startmotorn till att börja med så kan man väl inspektera rätt bra där å se om det är slitet?
Vad tror alla andra experter här?
Jag är ingen expert, men jag skulle också försöka ta bort startmotorn och inspektera. Sedan skulle jag inte pröjsa 9000 för ett nytt svänghjul, utan leta upp ett bättre begagnat. Om operationen sen skall göras kan du lika gärna byta koppling och vevaxelns packbox.
FischerJ skrev:Det är så alltså.. Då va det som rejmes sa. Men då ska jag göra detta så får man hålla tummarna för att det inte krånglar mer sen :)
Inna du beslutar dig för att ta in den till verkstad bör du eller någon kunnig ta bort startmotorn och kontrollera om det är startmotorn eller startkransen det är fel på, kolla på kuggarna du kan även svänga på svänghjulet för att ser om det enbart är startmotorn.

Startkransen hos bilia kostar runt 9000 kr för en manuell, 3000 kr för en automat och startmotorn kostar runt 4000 kr. Resten är arbete!

Jag hade fixat en begagnad startkrans och startmotor och lämnat in bilen hos en pålitlig verkstad, ca halva priset än att göra det hos Bilia.
index skrev:
FischerJ skrev:Starmotorn går som den ska men det vill inte tända verkar det som. Har haft inne den för startspärr med men dom hittade inget när dom felsökte. Bytt antennring utan förbättring, provat båda nycklarna men ingen skillnad. Rejmes har även kollat signalerna från nycklarna och det va som de skulle :/
Jag har lösningen och det är tyvärr dyrt... Du är tvungen att byta ut startkransen/svänghjulet samt startmotorn. Det som har hänt är att kuggarna har slitits antingen på startmotorn eller svänghjulet och då tuggar vid start beroende på hur de ligger mot varandra. Har haft samma fel två gånger, första gången lämnade jag in felet hos en vanlig verkstad men andra gången lämnades den in hos Bilia och nu fungerar bilen som den ska.

Lösning: Byta svänghjul/startkrans + startmotor.
Vad hade du för modell och miltal vid dina två byten?
Startkransbyte är inte alls vanligt på forumet, däremot byts startmotorn då och då med gott resultat.

Börja med att byta startmotorn till en ny och se om problemet löses!
Köp ingen begagnad då det är lite osäkert.
Känns smartast att byta startmotor först. Svänghjul köper jag begagnat ifall det inte hjälper för jag lägger inte 9000 i onödan hehe. Tack för tips och gensvar! Kommer ni/ någon på nåt mer så bara skriv på :)
valln skrev:
index skrev:
FischerJ skrev:Starmotorn går som den ska men det vill inte tända verkar det som. Har haft inne den för startspärr med men dom hittade inget när dom felsökte. Bytt antennring utan förbättring, provat båda nycklarna men ingen skillnad. Rejmes har även kollat signalerna från nycklarna och det va som de skulle :/
Jag har lösningen och det är tyvärr dyrt... Du är tvungen att byta ut startkransen/svänghjulet samt startmotorn. Det som har hänt är att kuggarna har slitits antingen på startmotorn eller svänghjulet och då tuggar vid start beroende på hur de ligger mot varandra. Har haft samma fel två gånger, första gången lämnade jag in felet hos en vanlig verkstad men andra gången lämnades den in hos Bilia och nu fungerar bilen som den ska.

Lösning: Byta svänghjul/startkrans + startmotor.
Vad hade du för modell och miltal vid dina två byten?
Första gånge var vid 17000 mil och den andra gången var vid ca 25000 mil. Har en v70 D5 -2005.
FischerJ skrev:Känns smartast att byta startmotor först. Svänghjul köper jag begagnat ifall det inte hjälper för jag lägger inte 9000 i onödan hehe. Tack för tips och gensvar! Kommer ni/ någon på nåt mer så bara skriv på :)
Byt inte enbart startmotorn utan att du kontrollerar startkransen, det kan vara så att några kuggar är slitna på startkransen... Byter du till en ny startmotor och det är fel på startkransen så kan den slita ut den nya startmotorn ännu en gång!
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]