Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
branx skrev: Motståndet är inte riktigt så som det fungerar.

på Axeln som själva spjället och motorn sitter på, sitter även
en plastfilm, med kopparbanor. Mot den ligger en typ av gaffel, som
berättar för styrenheten vart den befinner sig. Vad som händer är att
gaffeln "sliter" ned kopparbanonrna i plastfilmen, och tappar då kontakten.
Man börjar då uppleva att bilen rycker. eller helt enkelt dör.
Värst är det för de som använder farthållaren mycket, kring samma hastighet. Då kan spjället dö redan efter 8000mil.

En skl. IDIOT konstruktion.

//Branx
Gäller denna konstruktion även spjällen från Bosch eller bara de Italienska versionerna från Magneti Manelli eller vad de nu hette?
av Kena
Verkar bara vara det italienska crappet. Såg ngnstans att de byter till Bosch. Men kan ngn svara på varför de bytt från Bosch som sitter på de flesta andra Våfflor? 740 prövade ett byte till en startmotor från Hitachi, fanns väl ingen som överlevde 12000 mil.
Användarvisningsbild
av jensvestberg
Pappa har en S60 2,4 som spökar en -00 som gått ca 4000mil automat
Den blir så ibland att den inte vill varva , kommer bara upp i 2500varv men när han släpper gasen kan den varva upp till 3500 som om den kvävs av att gasa. Annars går den som ett spjut, händer bara ibland.
Vad ska han göra? Bilen är orginal ej skruvad i och han är enda ägaren
av jimjam
Hej.
Vet ni om garantin gäller importbilar också?

//jimjam
av Flippermicke
jimjam skrev:Hej.
Vet ni om garantin gäller importbilar också?

//jimjam
Gäller det bara 60/70 modellerna? Inte 40?
Användarvisningsbild
av elmuppo
NCR skrev:
branx skrev: Motståndet är inte riktigt så som det fungerar.

på Axeln som själva spjället och motorn sitter på, sitter även
en plastfilm, med kopparbanor. Mot den ligger en typ av gaffel, som
berättar för styrenheten vart den befinner sig. Vad som händer är att
gaffeln "sliter" ned kopparbanonrna i plastfilmen, och tappar då kontakten.
Man börjar då uppleva att bilen rycker. eller helt enkelt dör.
Värst är det för de som använder farthållaren mycket, kring samma hastighet. Då kan spjället dö redan efter 8000mil.

En skl. IDIOT konstruktion.

//Branx
Gäller denna konstruktion även spjällen från Bosch eller bara de Italienska versionerna från Magneti Manelli eller vad de nu hette?
Bara Magneti ETM:er.

Sitter i gamla X70, 99-00.
S80,S60,V70 99-2001
ALLA BIFUELL som är P2X.

Bosch Gasspjäl som gäller nu, är byggda på ett helt annat sätt.
av Kena
Vad skiljer dem åt i konstruktion?
Användarvisningsbild
av KenthOlsson
Volvos gasspjäll - 20 mar 2007

Kundservice, säkerhet och kvalitet bör alltid gå hand i hand. Min Volvo S60 är jag mycket nöjd med. Därför tycker jag att det är futtigt av Volvo att inte åtgärda fel som finns i Produkten och man har vetskap om. Jag har i 2 års tid försökt få klarhet i vad felet på gasspjället och mjukvara orsakas av. Volvo säger det kostar 7000 kr. När jag så får andra tips av återförsäljaren där jag köpt bilen, som säger att jag inte ska ta kostnad för att försöka åtgärda felet? Helt snurrigt och den som kan åtgärda felet är självklart Volvo och utan kostnad för kunden. Jag har komplett servicebok och besikningsprotokoll av SBP, med Lamda ok, utsläppsvärden 0, där besiktningsmannen hoppade högt och var imponerad. Således är bilen skött perfekt. Jag har också ett diagnosdigram från min Volvoverkstad där det står tydligt om ETM: Gassspjällenheten ETM har registrerat ett internt eller extrent fel och kan inte följa begärd trottelvinkel från motorstyrenheten ECM under gasspjällenhetens uppstarttest. Vidare konstantfarthållare kan ej aktiveras, gaspedalen ignoreras vid bromsning FELORSAK spänningsmatning till gasspjällsenheten, föremål blockerar trottelplattandåligt laddat battei eller korroderade anslutningkablar, gammal prpgramvara i gasspjällsenheten, defekt gasspjällsenhet FELSYMPTOM gaspedalen ignoreras vid bromsning, konstantfarthållaren ken ej aktiveras, ETS varningslampan tänd.

Trots all denna information nonchaleras jag som kund och ska tvingas betala utvecklingskostnader för Volvo varför då? Därför var det välgörande i gårdagens PLUS program att Volvo nu erkänner felet och åtgärdar för mig som kund felet utan kostnad. Tack för det Volvo!
av Kena
Jo de (kanske i bästafall) åtgärdar de som har fel, men i Usa återkallar de bilar skriftligen till de berörda ägarna. Sedan ljög mannen i tv, han sa att gasspjället rengörs vid 6000mila service. Min V70 har ingen 6000mila service, däremot 7&9000. Då rengjordes då inte mitt spjäll men de fyllde spolarvätska för 30kr. Jag tom. påtalade att jag har problem med tjuvstopp på bilen, men de kollade bara felkoder. Sedan ljög han om att det inte är alla spjäll som har problem, men hallå det är samma konstruktion på alla Magnetti-marelli spjäll som sitter i 99-02:orna. Ett tips Sverker, bjud dit någon tekniskt bevandrad och svara på den mannens uttalande.
Användarvisningsbild
av KenthOlsson
ag fick problem med nämnda gasspjäll för ett år sedan på min S80. Felet åtgärdades av Bilia Lund. Fick ingen ersättning då Bilia motiverade att fordonet gått för långt. Då 17000 mil. Efter att sett Plus igår ringde jag idag för att få upprättelse då representanten från Volvo sa att ersättning utbetalats upp till 20000 mil. Följande svar fick jag från Verkstadschefen på Bilia: Du kommer ingenstans med Ditt krav här, och inte någon annanstans heller. Skälet skulle vara att jag ett par servicar lämnat bilen på en enl honom ej auktoriserad verkstad, vilket jag inte håller med om. Det lät för mig som en efterkonstruktion, tonen var dessutom inte den man förväntar sig att bli bemött med som kund.
Jag vill nämna att gasspjället är en av flera klart undermåliga komponenter i dagens Volvobilar. Vad sägs om förtidigt defekta kulleder i framvagn, krängningshämmarstag, stötdämpare, samt värst av allt; defekta bromsslangar. Att Volvo övergett sitt säkerhetsteänkande och förser fordonen med så undermåliga bromslangar att de ruttnar upp inom 5 år torde få gamla Volvomän att vända sig i sina gravar. Tur att Sv. Bilprovning finns, vågar inte tänka på vad som annars skulle kunna hända oss Volvoägare, samt även andra oskyldiga bilister...
Man kan inte undvika att ställa sig frågan; Reklamerar Volvo sina underleverantörer, får betalt för undermåliga komponenter, samt tar betalt av sina kunder dessutom?? frågan måste vara berättigad. Volvos sätt att profitera på komponenter som har med trafikssäkerhet att göra innebär att företaget tar plats mycket långt ner på skalan över ansvarsfulla biltillverkare.

Gunnar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]

Bränslefilter saknas 2,4i