Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på en sak gällande det här med däckbegränsning, kan inte hitta riktigt vad som gäller här. Beställde en D4e som miljöbil (står miljöbil på offerten) med tillägget 17" saga black.

Vad är det för däck som gäller osv? Såg hos min handlare en d4e v70 sport edition som enligt transportstyrelsen/fråga på annat fordon var skattebefriat till 2019, och den hade 225/50r17 i alla fall.
Någon som har en skattebefriad D4e automat med 17"? Vilken dimension på däcken har ni i så fall?
Elmeholt skrev:Funderar på en sak gällande det här med däckbegränsning, kan inte hitta riktigt vad som gäller här. Beställde en D4e som miljöbil (står miljöbil på offerten) med tillägget 17" saga black.

Vad är det för däck som gäller osv? Såg hos min handlare en d4e v70 sport edition som enligt transportstyrelsen/fråga på annat fordon var skattebefriat till 2019, och den hade 225/50r17 i alla fall.
Någon som har en skattebefriad D4e automat med 17"? Vilken dimension på däcken har ni i så fall?
En icke miljöklassad Sport Edition har 18", jag hämtar min Summum på Fredag och den är miljöklassad med 17"
pumpnasare skrev:
Elmeholt skrev:Funderar på en sak gällande det här med däckbegränsning, kan inte hitta riktigt vad som gäller här. Beställde en D4e som miljöbil (står miljöbil på offerten) med tillägget 17" saga black.

En icke miljöklassad Sport Edition har 18", jag hämtar min Summum på Fredag och den är miljöklassad med 17"
Kanon, detsamma bör ju gälla en vanlig miljöklassad momentum D4e Automat. Då andas jag ut och längtar till min kommer med 17" Saga black :)
Hej! Jag har beställt en V70 d4 automat som levereras nästa vecka. En av de stora anledningarna till denna var den nya motorn samt att den var skattebefriad i fem år. Har nu fått regnumret och där står det att bilen är skattepliktig med en årsskatt på 1770 kr / år.
Kollar man däckspec så ligger de på 225/55r16.
Är det då säljaren som lagt fel i beställningen trots mitt tjöt om att jag ville ha den miljöklassad med däckbegränsningen?
Är detta nåt som går att ordna i efterhand eller hur tusan funkar detta?
I bilregistret står det som utsläpp 119g/km istället för 117 som sig bör.
Tacksam för svar.
Mvh Andreas
NattochDag skrev:Hej! Jag har beställt en V70 d4 automat som levereras nästa vecka. En av de stora anledningarna till denna var den nya motorn samt att den var skattebefriad i fem år. Har nu fått regnumret och där står det att bilen är skattepliktig med en årsskatt på 1770 kr / år.
Det är så det ser ut även om bilen är skattebefriad i fem år. Summan är vad skatten egentligen är. Om du sedan tittar långt ner på uppgiften så står miljöklass och om den är skattebefriad även FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE eller liknande.
Kollar jag på min kompis d4 så står det att den skattebefriad med en miljöbilspremie med "förordning 2013" istället för 2007 som det står på min. Dessutom skall han då enligt bilregistret börja betala skatt först år 2019 med 1170 kr precis som elmeholt skrev ovan.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]