Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensLöfgren
Hej

Motorn har rasat på mina föräldrars V70N -01 B5244S på 170hk. Taskigt oljetryck med lagerras som följd. Så jag har nu rivit ur motorn och försöker jaga tag på en begagnad. Jag tittade ut en 04:ans B5244S som gått 18k för 3750:-. Men när vi ringer den skroten vill dom inte sälja den motorn till oss för att det artikelnumret stämmer inte överens med motorn som vi har, samma motorkod men olika artikelnummer. Så dom anser att den inte kommer passa då. Jag kontaktar Volvo och dom säger också att den inte kommer passa men kan inte svara på varför.

Enda jag kan tänka mig skiljer isf är väl om det är dubbel vvt på en 04:ans maskin. Det är enkel vvt på den jag plockade ur.

Ska jag ha en precis sån motor med samma artikelnummer som sitter i så måste jag åka bra mkt längre,betala mer samt att det är mer mil på motorn som jag köper.

Har ni några tips?.

Mvh, Jens Löfgren.
Senast redigerad av 1 JensLöfgren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne det finns många olika modeller av den motorn, men grundmotorn är från 91, men den aktuell finns i följande versioner till olika modellår
2000-2004
2004-2005
2005-2006
2006-2007

Så den motorn du söker kan vara den som är från rad nr 2, dvs ett annat art.nr. Tekniskt sett är motorn densamma, fast med några olika saker ändrade, bl a vilken tp av olja motorn ska ha.

Leta vidare efter en motor som är från 2000-2003 så borde det vara rätt
Användarvisningsbild
av milktrucker
btw, det är väl bara ramlager, kolvar etc som du behöver ersätta?
toppen på den rasade motorn kan vara hel och då bör du kunna flytta över toppen

Det kan också vara annan ECM-enhet med olika motorstyrning, så du får tänka till en gång extra
av JensLöfgren
Nu har jag hinkat i den nya motorn i bilen. Jag har lyckats få ihop lådan helt mot blocket. Men jag vill försäkra mig om att kopplingen funkar som den ska innan jag börjar skruva tillbaka allt annat. Hur kan jag testa detta på lättaste sett?. Så jag inte står där och har skruvat ihop allt och sen driver inte bilen framåt. Kopplingspedalen känns som den ska.
av JensLöfgren
Tänkte mer om det va möjligt att få ihop sprängkåpa mot block helt utan att ha träffat rätt i splinsen?. I värsta fall får man väl sätta dit härvan igen iaf så man kan köra på startmotorn och se om hjulen snurrar med växel i.
av JensLöfgren
Uppföljning om någon är intresserad.

Jag köpte en B5244S ifrån 2004, ingenting stämde. Så fick flytta det mesta från gamla motorn, men det gjorde inte så mycket. Men bilen funkar igen och går som den ska sedan några veckor tillbaka.

T.ex. så är det mindre kontakt på vvt solenoiden på toppen, insugen är väldigt lika men skiljer ändå. Så jag tog bara block och topp ifrån en 04:a kan man säga resten flyttade jag över från gamla motorn. Även kamaxelgivare/kamaxelgivarhus fick jag flytta över.

Fick även lyfta ur motorn en gång till för jag kollade bara artikelnumret på tryckplattan som va lika på båda motorerna. Dock skiljde sig lamellerna. Större centrum på en 04:a så jag fick ingen drivning. Inte så konstigt. Så efter ha lyft ur motorn igen och flyttat över svänghjul,lamell och tryckplatta från gamla motorn också så blev allt bra.

Så nu har man inga problem att lyfta ur och i motorer ur en v70 iaf.
Senast redigerad av 1 JensLöfgren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Kul att du lyckades fixa till det för er. Samt en ELOGE för din återkoppling till Forumet
hur det gick. Önskar att flera gjorde detta.
:-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
(B)

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak