Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Min far hämtade ut en ny v70 d4 awd automat igår. Idag stannade bilen under körning med felmeddelandet växellåda service erfordras tror jag han sa. Känns ju lite sådär. Vad kan man tro om det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan tro att något är fel, så man bör köra till en verkstad så de kan reda ut vad det är.
Så mycket mer än det kan man inte tro.
Användarvisningsbild
av Rillee
Gick inte att köra vidare. Blev bärgare till verkstaden. Fem mil i nya bilen för honom..
Användarvisningsbild
av Rillee
Fått lite mer info nu. Han fick en massa andra felmeddelanden också nu har jag hört, fel på kylare bland annat. Innan hade blisen blinkat helt vilt. Verkar nästan som datorn har fått en liten härdsmälta. Ska bli intressant och se vad volvo säger.
av MrMupp
Trist.

Själv har jag kört drygt 300 mil med min v70 d4 awd (uttagen dec 14) och den går bara bättre och bättre.

Växellådan var litet vrång i början, men nu är det sjukt bra. Det märks att adaptiviteten funkar. Även motorn går mjukare nu.

Fin bil, dock väsentligt törstigare än förra bilen D4 fwd manuell. Ca 2 dl per mil törstigare i snitt skulle jag säga.
av llesrof
Ja, det började ju bra. Hoppas det ordnar sig. Jag hade blivit jäkligt nojig på en sådan bil.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hoppas att de hittar något som är fel på "riktigt" så att han inte ska ha en massa spök fel på bilen. Det var den nybilskänslan hoppas att han hittar den igen.
Användarvisningsbild
av Rillee
Liten update. Som de tror nu så är felet i en styrbox till motorn som inte hade någon packning så vattnen hade trängt ni och orsakat "felen". Låter bättre än växellåda haveri
Användarvisningsbild
av apersson850
På grund av nätverkstekniken, där alla styrningar hänger ihop med varandra, mer eller mindre, kan ett haveri på ett ställe få de märkligaste sidoeffekter ibland.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]