Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
Hej!

Jag har nyligen bytt båda sidospeglarna på min V70 2,4T-03:a. Efter bytet sparas inte spegelinställningarna i elstolens minne och varje gång förardörren öppnas efter att bilen varit låst vinklas båda speglarna maximalt uppåt.

Någon som har en idé om vad det beror på och vad jag behöver göra för att fixa det?

Mvh!
// Niklas
Användarvisningsbild
av greeeken
Avarage skrev:Hej!

Jag har nyligen bytt båda sidospeglarna på min V70 2,4T-03:a. Efter bytet sparas inte spegelinställningarna i elstolens minne och varje gång förardörren öppnas efter att bilen varit låst vinklas båda speglarna maximalt uppåt.

Någon som har en idé om vad det beror på och vad jag behöver göra för att fixa det?

Mvh!
// Niklas
Vilken årsmodell kommer speglarna ifrån?
av Avarage
greeeken skrev:

Mvh!
// Niklas
2001
Utseendemässigt är de identiska.

Min bil är tillverkad november 2002.
Användarvisningsbild
av greeeken
Avarage skrev:
greeeken skrev:

Mvh!
// Niklas
2001
Utseendemässigt är de identiska.

Min bil är tillverkad november 2002.
likadana speglar som dom som satt innan?
kan vara så att du behöver ny programvara
av Storfot
Som sagt, du har nog fel speglar (syns lättast på antalet kablar). Då finns det ingen givare som skickar info om inställningen. Jag gjorde samma tabbe och tänkte att jag får väl klara mig utan den automatiska inställningen, men som du också märkt så ställer dom sig fel varje gång. (Fast jag tror att en vinklar sig max uppåt och den andra neråt.)

Om dina gamla speglar är trasiga på utsidan men fungerar så går det med lite pillande att flytta över delar till dom nya. (I alla fall gjorde jag det på min 02, jag gissar att det är samma på 03.)
av Avarage
OK, tack för hjälpen.

Att flytta över servomotor mm (allt elektriskt) från de gamla har slagit mig då de fungerar.
Blir pill till våren då jag har häcken full med motorcyklarna just nu och inte får in bilen i garaget.

Mvh!
// Niklas
av Tette
Hur vet man hur många kablar man har på sidospeglarna?
Sett de med belysning och elinfällbara med både 8,12 och 13 kablar på skroten. Har helt vanliga sidospeglar nu utan några finesser annat än eluppvärmning.. Funkar det att byta om jag nu säg har 8 kablar på mina gamla mot beg med 8 kablar, elinfällning och belysning rakt av + program från volvo? (ja knapp oxå förstås)

MVH
Tette
Användarvisningsbild
av wissel
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar=Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,
blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,
elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
En tanke, borde kanske gå att ta bort den kabeln till minnet, eftersom 12 kablar = utan minner o 13 kablar = med minne ? ????
av Tette
wissel skrev:6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar=Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,
blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,
elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
En tanke, borde kanske gå att ta bort den kabeln till minnet, eftersom 12 kablar = utan minner o 13 kablar = med minne ? ????
Enligt listan ovan så har jag då 7 kablar i mina backspeglar. Går det då att sätta dit backspeglar med 12 alt 13 kablar? Kontaktstyckena borde rent rimligtvis vara olika i bilen eller? Hittade denna på volvos sida:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 08)%202000

Hade ju varit trevligt och ha lite mer lullull i bilen :D
(Vet inte varför den inte ville länka hela volvo länken men ingen är väl främmande för klipp och klistra :| )
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]