Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Bra att veta Perra 8-)

Någon som har testad "track mode" funktionen där gps kopplas med bilens info.

Verkar ju smart att i efterhand kunna kolla hastighet, g-kräfter, osv. på olika sektion på banan.

Någon som vet om olja temp funkar. Det verkar inte som min elm327 kan läsa ut det värdet. Är i princip viktigare än vatten temp.

Blir spännande att se vilken temp bilen kör med här på vintern. Ingen bränslevärmare, bara 5 km på jobb.
Användarvisningsbild
av Perra83
crumpets skrev:Oljetemp har inte jag heller kunnat hitta :( Men de borde ju ligga hyfsat lika mot varandra.
Oljetempen brukar ta längre tid innan den kommer upp i temp och man jämför mot kylvattnet.

Skulle oxå vilja se tempen på oljan. Inte för att jag kör hårt med bilen utan bara för att.

S/V40 typ före 2000 hade oljetempmätare i färddatorn. Rätt fränt! På R-Design i Powerläger i hastighetsmätaren där skulle diverse temperaturer och laddtryck finnas :-)-)
Användarvisningsbild
av EjS
Perra83 skrev:
crumpets skrev:Oljetemp har inte jag heller kunnat hitta :( Men de borde ju ligga hyfsat lika mot varandra.
Oljetempen brukar ta längre tid innan den kommer upp i temp och man jämför mot kylvattnet.

Skulle oxå vilja se tempen på oljan. Inte för att jag kör hårt med bilen utan bara för att.

S/V40 typ före 2000 hade oljetempmätare i färddatorn. Rätt fränt! På R-Design i Powerläger i hastighetsmätaren där skulle diverse temperaturer och laddtryck finnas :-)-)
Konstigt att inte Volvo visar infon i displayen. Men vi kanske inte är "vanliga" volvo kund.

Om den infon visas i nyaste modell är ju tecken på att man önskar utvidga image och kundsegmenten.
Användarvisningsbild
av EjS
Perra83 skrev:

I Corvette C7 visas temp på olja i aut lådan.

Egentligen bra info också för vanliga förare med släp eller i hot climate.
Användarvisningsbild
av Kite
Varför är det bra info för vanliga förare? Det finns ju absolut ingenting de kan göra för att påverka temperaturen ...? Om växellådan blir för varm antar jag att man får ett meddelande om det och något mer behövs väl egentligen inte?
Det hade varit svårt att få till ett snyggt gränssnitt i bilen om man fyller på med den ena och det andra.
Användarvisningsbild
av Rillee
Kan inte volvo göra en app till sensus connect eller under my car?
Kite skrev:Varför är det bra info för vanliga förare? Det finns ju absolut ingenting de kan göra för att påverka temperaturen ...? Om växellådan blir för varm antar jag att man får ett meddelande om det och något mer behövs väl egentligen inte?
Det hade varit svårt att få till ett snyggt gränssnitt i bilen om man fyller på med den ena och det andra.
Jag använde det för att se om motortemperaturen, ja eller vattentemperaturen, uppnår normal temp. Om så inte skulle vara fallet så är det dags att byta termostat. Så länge mätvärdena är inom givna intervaller så får du inget felmeddelande. Kanske inte värdens viktigaste grej att skaffa men min blåtandssändare kostade bara 99 kronor på rea. Inkopplad två gånger och nu vilar den på hyllan i garaget. Eftersom jag använder den på en Volvo så kommer den antagligen aldrig visa att något är fel. ;)

får man hoppas...
Användarvisningsbild
av EjS
Kite skrev:Varför är det bra info för vanliga förare? Det finns ju absolut ingenting de kan göra för att påverka temperaturen ...? Om växellådan blir för varm antar jag att man får ett meddelande om det och något mer behövs väl egentligen inte?
Corvetten har ett oerhört snyggt gränssnitt.

Kan visa allt vad du önskar.

Om temp är för hög slids låda och olja. Då ska man ta det lugnt ett tag och om du kör nära gränsen på olja spec ska olja bytas med vissa interval. Också det står i olja spec.

Vh en som jobbar med hydraulik ;)
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]