Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
En S 80 1999 som slutat ladda batteriet...

Nån som vet om det kan vara kolen? eller nåt relä? säkring? elektronisk modul? En sak är iallafall säker - den laddar inenting.

Om det är kolen - är det lika simpelt och byta dem på en S80-generator som på en gammal 7/900-volvo?
Användarvisningsbild
av #27
Hur långt har den gått???
av matand12
22 500 mil - sliten menar du?
Användarvisningsbild
av #27
De jag tänkte på hur rimligt de är att kolen är slut men 22500mil så kan de vara kolen...

För att få ur laddningsregulatorn (kolen) så får du plocka ur generatorn..
av matand12
Hade ur kolen och kontrollerade dem idag - de såg fina ut. Då återstår bara frågan. Varför laddar inte generatorn? Nån som kan ha en aning?

För övrigt HELT OTROLIG konstruktion vad gäller hjälpaggregaten, för att få loss generatorn krävdes först att man fick plocka bort både ac-pump och servo-pump. Volvos ingenjörer borde nog gå en kurs i att bygga bilar...
Användarvisningsbild
av Janne3
är laddnings regulatorn riktig då
av erikeriksson
Hej, hur vet du att den inte laddar?

Mät först laddspänningen, ska ligga runt 14,3 V.

Är batteriet felfritt, en cell kan vara "död".

Är det fritt från oxider på polklämmorna vid batteriet, tag loss anslutningarna och rengör.
av Kena
Kolen ser fina ut, men är de tillräckligt långa för att nå ned till rotorn? och är rotorn nednött så inte kolen når ned ändå. Gissa om jag klöste mej i huvvet när generatorn på min gamla våffla slutade ladda. Mätte laddspänning med Fluken, funkade hur bra som helst. Efter någon vecka var batteriet tomt igen, mätte spänning helt ok. Bytte laddningsrelä några gånger....batteri tomt. Tog loss generatorn, då såg jag det.... rotron var nednött så kolen nådde inte ned. Konstigt nog lös aldrig laddningslampan för fullt, den typ körde på 1/3ljus men det syntes inte i dagsljus.
av matand12
hEJ IGEN!

Jag mätte strömmen i batteriet (motorn igång) visade då bara ca 11,5V. Det ska ju vara ca 14V om gen är frisk.

Satte även upp generatorn i en bänk och körde den med borrmaskin - visade ingen tendens att ladda batteriet som den tillfälligt var kopplat till.

Mätte även mellan +ingången på generator och - (fästet) = bra motstånd.

Jag tog sen loss spänningsregulatorn och mätte mellan ena kolet och minus =bra motstånd.
Mätte sen mellan andra kolet och plus= inget motstånd. Verkar som det är där felet ligger.
Slutsats: något inne i spänningsregulatorn har pajat. Låter det rimligt???

För övrigt: kolen är långa nog. Släpringarna (rotorn) har visst slitage men jag tror kolen når dit.

Står lite mellan valet att köpa ny generator eller bara spännningsregulator.
av Kena
Byt laddningsrelä, generatorn pajjar nästan aldrig.
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]