Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:"Nothing beats cubic inches"
Så har jag också alltid tänkt och varit mot downsizing. Men efter att provkört ny Passaten som kramar ut 500 Nm ur den lilla 4:an från 1700 rpm så bilen går som en raket så må jag säga att utvecklingen har gått långt.
SCR är fantastiskt :mrgreen: Ingen äcklig EGR, inga som helst begränsningar på nox ut ur motor vid fullt gaspådrag. Bara mata på hur %#== man vill och låta adbluen ta hand om eländet.
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:"Nothing beats cubic inches"
Så har jag också alltid tänkt och varit mot downsizing. Men efter att provkört ny Passaten som kramar ut 500 Nm ur den lilla 4:an från 1700 rpm så bilen går som en raket så må jag säga att utvecklingen har gått långt.
Ja, men tänk om den varit dubbelt så stor! ;-)
Användarvisningsbild
av EjS
milktrucker skrev:det är tråkigt att volvo ska göra sig av med 5:orna efter 24 år. R.I.P
Visserligen inget fel på de nya 4:orna, men vill man ha riktig volvokänsla med tidigt vrid så är det en stor 5:a som gäller.
4:orna må ha högt vrid, men tändföljden gör att de tappar vrid på riktigt låga varv
Nu har Audi ju gått på 5-cyl i prestanda bilarne - så det är dags att byta 8-)
Användarvisningsbild
av EjS
Perc skrev:
Lucif3r skrev:Visserligen är väl automaterna hyffsat mer hållbara nu för tiden än vad dom var då... Men manuell är ju fortfarande dom som pallar mest(om man kan växla, dvs).
Problemet är väl inte vad som håller utan vad kunderna vill ha. Skulle Volvo inte erbjuda en automat skulle kunderna skratta hela vägen till tyskbilshandlaren, och dom har väl konstaterat att efterfrågan på manuella T6:or är så liten så det inte är värt besväret.

Och kopplings/svänghjulsbyte på en modern manuell bil kan få en vuxen man att gråta.
När jag åkte på Hällered en gång i tiden där y286 var under utveckling hade vi en t6 manuell.

Åkte den nån gång tillbaks till gbg. Det var skitroligt. Men tyckte faktisk att den går mycket bättre ihop med automat. Man kommer väldigt lätt att varva över med en sådan maskin.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]