Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej min far har en 240 88:a och när han skulle åka hem så dog bara bilen utan vidare och vi försökte att starta den men den gick bara runt men den tände inte nånting,så sen när jag satte på tändningen så hörde jag hur relät till bränslepumpen började surra till och volvo kunde konstatera att den hade blivit lite bränd så har nu bytt men den startar inte ändå.Finns det någon som har något tips eller råd
av erikeriksson
Hej, har du kollat säkringen till bränslepumpen.

Inte för att säkringen går sönder utan för oxider som blir i "fästet" för säkringen.

Säkringen sitter ensam under motorhuven på förarsidan ovanför hjulhuset.
av wolf_lover
Jag har provat att spruta startgas in i insuget och då ville bilen starta så vad kan det vara då
av erikeriksson
Hej igen, tändningen verkar fungera men inte bränsletillförseln, hör du pumpen "surra" eller inte, det ska den göra.
av Rådlös
Fel på bränsletillförseln.
Eftersom den vill starta på startgas, men inte på bensinen, så är det högst troligt ett fel på bränsletillförseln.
Det är mycket att kolla. Allt ifrån pumpen, filtret, insprutningen med all elektronik och till sist, spridarna. Det kan ju kanske teoretiskt vara något elektroniskt fel med tändningen (kontrolldatorn) också som blockerar bränsletillförseln?
Ett exempel: På min och andras Volvo sitter nollpunktgivaren över svänghjulet. Jag hade kabelglapp i skarvkontakten. Bilen vägrade att starta för att den inte fick någon triggsignal från nollpunktgivaren. Detta gäller nog inte i ditt fall, men jag vill ändå visa på hur det kan bli med modern elektronik.
av Volvo_740_GLT
Det är garanterat bränslepumpen som har lagt av. Testa med att knacka på pumpen så brukar det komma igång

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]