Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Groolo
Hej!
Har ett märkligt skrammel på min 855. :(
Det hörs när jag har växel i och kör på riktigt lågt varvtal (<1500rpm). Det skrammlar precis som om det är något som sitter löst alternativt som ett resonansljud.
Man hör det tydligast i låg fart men belastar man motorn (typ 5:an i 40km/h = varvtalet kommer under 1500varv/minuten), kan man höra att det burrar/skrammlar...

Några tips???
Är mycket tacksam om någon har några idéer!
av ab668
Har det samme på min 5252s motor 2,5... Tror det kommer fra girkassen eller clutchen.
Kan det være fjærene på clutch disken som er slakk?
av Groolo
Det är mycket möjligt.
Ursäkta men vad är girkassen för nåt?
Om det är fjädrarna till kopplingen(clutchen), var sitter de i så fall?
Hur fixar jag det här?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Girkasse = växellåda

Det blir ju lite vibrationer vid belastning på så låga varv så allt möjligt kan skramla. Se om du kan få fram det när du står still och gasar, kolla förvärmningsslangen och plåten på grenröret.
av ab668
Har undersøkt dette nå, tror ikke det er der det ligger, men på platen som ligger under manifolden. Er vel på/over tannstangen? Det virket som om at dette skjoldet er litt løst...
av Groolo
Får inte fram ljudet när jag har bilen i friläge...
Har lyft bilen lite och kikat under samt snurrat på hjulet.. hörs inget där.
Samma gällande omkring grenröret... bankat och ryckt, det sitter som det ska...

Det låter som ett skorrande, och starkast vid 1500 varm/min. sen tonas det ut.

Jag tänkte om det kunde vara vxl-lådan... men då borde det väl ha hörts vid mer en ett specifikt varvtal???
av Groolo
Var hos Bilia idag!
Gjorde en felsökning och kom fram till att det var katalysatorn som var sönder. Bankade man på den så skrammlade den.
Fast att den är sönder så renar den tillräckligt i detta fall. Bilia sa att volvos katalysatorer är något överdim. så dom klarar en del.

Ett byte på bilia med utbytes kat kostar ca 7200:-
av Groolo
HEJ!

Har nu haft inne bilen hos Volvo och dom har nu bytat katalysator till mig.
Kostnad 3000:- (arbete + beg kat)

Men skrammlet som jag ville ha bort är kvar inu….

Ljudet kommer inte ifrån skyddsplåten till grenröret, har provat att köra utan det en sväng men samma skrammel.

Jag tror att ljudet kommer från växellådan.
Om jag står stilla med bilen utan någon växel i skrammlar det lite, men trycker jag ner kopplingen (pedalen i golvet) tystnar det, om jag släpper upp pedalen kommer skrapande/skrammlet igen.
Jag tror att detta kan ha att göra med det skrammel som jag upplever vid låga varvtal, då det är då som jag påfrestar bilen mest.

Möjligen glapp/obalans?

VAD TROR NI?
ÄR SUPERTACKSAM OM NÅGON HAR NÅGON IDÈ HUR JAG FIXAR TILL DET HÄR…. :roll:
Användarvisningsbild
av Zilv
har precis samma på min bil oxo , va inne på att byta koppling men men låter det vara tills det rasar =( . men har jag kört bilen riktigt varm så försvinner ljudet!? skumt ingen som kan lösa . har vart på skobes m,m ingen har någon aning!?
av bralon
Har detta problem också. Men ljudet märks bara tydligt när motorn är varm, eller när man kört en sträcka.
Låter ingenting när jag står still med kopplingen uppe och provar varva i friläge.
Inte heller när jag åker iväg med kall bil.

Har nån några alternativ till vad det kan vara?
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]