NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gesswho
I idag på morgonen startade inte min Volvo C70. Jag konstaterade ett dåligt batteri som nu är utbytt enligt konstens alla regler. Jo, jag läste i instruktionsboken innan jag bytte batteriet. Bland annat stod det att man ska vänta i minst fem minuter med att koppla loss batterikablarna efter det att man stannat bilen och tagit ur nyckeln ur tändningslåset, för att all elektronik ska hinna spara inställningar.
Efter batteribytet startar bilen utan problem. Naturligt vis fick jag ställa om klockan som nollades. MEN jag fick ett nytt problem. I vanliga fall går sidorutan ner en centimeter då dörren öppnas, och stängs igen strax efter att dörren dragits igen. Nu går den ner men inte upp gen då dörren stängts. Inga jätteproblem om man ska kör, det går att hissa upp med hjälp av reglaget på insidan av dörren. Större problem när man parkerat för att lämna bilen. Rutan går ner när jag kliver ur men går inte upp när jag stänger dörren och låser bilen. Lite trist med det dåliga vädre vi har för tillfället. Någon som har en lösning på mitt problem.
/Gesswho
av Gesswho
Först ett tillägg på det ursprungliga problemet.
Efter att jag skrivit inlägget gick jag åter ut till bilen för att kolla o det var samma problem på sidorutan på passagerarsidan. Jag öppnade dörren på passagerarsidan. Rutan gick ner. Stängde dörren och rutan gick upp. Testad förarsidan. Problemet var kvar. Jag satt mig då i bilen på passagerasidan satte nycken i tändningslåset och hissade upp sidorutan på förarsidan. Steg ur bilen på passagerarsidan och låste bilen. Nu var båda rutorna stängda. Problemet tillfälligt löst.
När jag ett par timmar senare läste Agneo´s tips på lösning av problemet gick jag åter ut för att testa. Låste upp bilen öppnade dörren på förarsidan. Rutan gick ner. Satte mig i bilen och stängde dörren. Rutan gick upp. Testade ett par gånger, allt fungerar. Problemet borta. Tydligen behövde den stå till sig några timmar.
Tack för tipset i alla fall Agneo, hann dock inte testa det.
av Ariddon
Hej! Lånar tråden! Jag har precis samma problem. Jag startade bilen och la i backen då dog bilen. Jag försökte starta men den dog direkt. Fick försöka ett par gånger och till slut startade den men fick "El-startspärr - Se manual" som meddelande. Efter detta går inte rutan upp vid stängning av dörren. Ner går den vid öppning. Gäller bara förardörr!
Provat att ta loss batteriet och "nolla" bilen men det hjälper inte.

Ska tilläggas att det är andra gången det händer och sist så "löste det sig" av sig självt typ. Mycket konstigt!

Tips emottages tacksamt. Ska försöka med att hålla knappen som ovan föreslog.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]