Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
He hej,

Nu ar termostaten bytt, sa nu funkar allt som det ska, men medan jag bytte termostaten sag jag till min forvaning att det var ganska mycket olja uppe vid tandspolarna, plast locket som ar ovanfor ar helt rent, och tandspolarna ar rena och torra, men det ar fullt med olja dar anda....vad kan det bero pa?

Jag trodde forst att jag kanske vart ute pa fyllan under nyars helgen och tok-spillt olja, men oljan ar inte ren, utan ser ut som val anvand olja.
Kan det vara sa att jag haft for mycket olja i, och nar jag pressar motorn sa kommer det upp ur locket och lacker ner runt tanspolarna?

Kan det vara nagot annat valkannt fel som ar skit-dyrt eller livsfarligt?

Alla teorier och forslag ar valdigt valkommna.

Satter agg-klockan nu och vantar pa Wissels visdoms ord. :)
av Johnnie
Vid vilka tändspolar var det olja? Vänster, höger, eller mitten?
Det finns en slang som hör till vevhusventilationen som sitter där i mitten nånstans, kanske från den, eller från oljepåfyllningen.
Ta bort oljelocket när motorn är igång och kolla om det är övertryck eller undertryck.
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med tidigare inlägg.
Troligen brusten i skarven precis upptill, lite bökig att byta......
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Super tack for snabb respons.
Vevhusvent slang byte nasta da. till helgen ska muta min granne (BMW mek) att hjalpa mig eftersom jag ar skapligt efterbliven nar det galler allt som ar tekniskt mer komplicerat an en sten.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Av ren nyfikenhet, hur lange kan man kora med detta fel?
Jag kollar olja och kyl-vatten varje morgon baserat pa ren paranoia (och tva topplock packings byten pa tva ar)
Och som jag kan se sa kommer det en droppe olja under bilen per 24 timmar, sa fragan ar hur pass daligt det ar for tandspolarna att ha massa olja runt omkring sig dar uppe?

Kan det klara sig typ ett par veckor?

Jag kan inte komma loss och aka till Volvo forrns forsta veckan i Feb, och min BMW mek granne kliade sig bara i huvudet och vande sig om och gick hem.....han gillar inte min Volvo. :)
Användarvisningsbild
av wissel
Om du måste ha bilen så kanske du kan demontera plastlocken
och försöka få en trasa som tar upp oljeavgaserna. Inte optimalt
men kan du få fast trasan i absolut närhet till slangen så.......
kan du köra. Men håll koll på hur det ser ut bara....ta med trasor i bilen.

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget