benka1 skrev:DannePe skrev:benka1 skrev:Om du ej vill lägga ner en förmögenhet på bilen så anser jag att kolla på bildelsbasen efter ett beg ben,Enklast,billigast fast ska du köra ban
-racing kanske det ej är ett alternativ :D
Sen är det sport chassie på t4:an,så lite lägre mot marken mao-köp till en t4 :-O)
Behöver inte vara sport chassie på en T4 tex jag har Dynamic chassiet på min T4.
Tyvärr har Volvo tydligen slutat med dessa stötdämpare och har då bara två typer Sport och Comfort.
Även om det står Dynamic i volvos papper så är jag övertygad om att det är comfort stötdämpare.
Varför då?
Jo bilfan ser ut som en stövare bak med volvos så kallade "Dynamic" stötdämpare!!
Tittar man i Monroes lista finns det bara Sport o Comfort/Dynamic dämpare dvs Comfort o Dynamic samma.
Det har ALDRIG levererats en T4 med Comfort chassiet.
Har bråkat som fan med Volvo i Göteborg om detta, bilen är ju nästan 20mm högre bak jämfört med original.
Skickat bilder på bilen och jämfört med andra fas2 bilar men det enda jag får till svar är....det är ju rätt detaljnummer, det kan inte vara fel från våran sida.
Numer kör jag S60R å tanten har fått ärva V40n så egentligen skiter jag i detta MEN jag blir bara så förbannad på VOLVO!!
Man kan ju köpa en sänksats eller komplett http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe ... 0-v40.html 
Funderat precis på den där själv dock;
"*För 2000-2004 (FAS 2) krävs användande av topplagringar och stabiliseringsstag fram från 1996-1999 (FAS 1). Dessa säljs separat."
Behöver man nya topplagringar för att de ska fungera till Fas'1an att montera? kanske en dum fråga :D Går det inte ta dom gamla topplagringarna eller ska man ha nya för det är dumt o köra med gamla som kanske är utslitna? glappar?
En annan fråga är om någon verkligen har dessa på sin/sina X40?
Hur är skillnaden med dessa mot original dämpare? Hur länge har de hållit måttet, har ni haft dom i ett år eller två eller tre nu? Börjar dom kännas sämre efter ett halvår eller ett år?
Funderat på byta på bilen med men inte kommit till skott då allt är så in i bomben ihop rostat, blir att lämna in till en verkstad som kan värma upp alla bulten och dra av dom så de är lätta får av när man ska göra arbetet själv i så fall. De där fjäderspännarna har jag aldrig förstått mig på heller hur de fungerar, man skruvar med spärrskaft för att trycka ihop fjädern? o sen monterar dit? och sedan skruvar upp för att lätta på trycket? Man använder 2 ibland 4? man monterar på alla direkt och turas om med att dra ihop trycket eller kör man max på ena och sedan kör på med andra?
Och haynes handbok på nätet misstänker jag vissa hittat på torrent. vet att de funnits där, skoj o ha i pdf läsare i ipaden och mobilen o alltid ha den i fickan.