Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brunbjörn
Håller på och byter VVT-drev på en V40 -02. Det är en 2.0 sugis motorkod B4204S2.

Blir lite fundersam kring inställningsmarkering på det nya drevet, det finns nämligen inget :) Tittar man på gamla drevet så finns en vitmarkering och ett körnslag precis vid en pigg, se röda ringarna på bilden. Jag har monterat nya drevet med piggen på samma ställe som det gamla med kammarna låsta i bakkant. Är detta riktigt tro? Har vridit runt ett par varv för hand och allt hamnar på samma ställe igen. Komp finns så det är nog inte katastrofalt fel, men vore betryggande om någon med mer insikt kunde bekräfta att jag gjort rätt innan jag vrider om nyckeln ;-)

Tack på förhand!

Bild
av jeg46
Kanske lite sent inlägg. Gjorde samma jobb förra året som du. Att låsa kammarna i bakkant var ju nödvändigt Dom som tillverkar drevet tyckte väl inte att det behövs något märke på VVT drevet eftersom det blir rätt när axlarna är låsta. Du har väl moment dragit torxbulten?
av brunbjörn
Tack för svaret. Allt är momentdraget, har dock inte återmonterat motorfäste, serpentin osv ännu. Det enda som jäklats hittills var att få loss täckpluggen på VVT-drevet. Inte själva låsbulten alltså, utan täckpluggen som sitter utanpå. Fick värma och använda 1,5 m hävstång.. :S
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]