Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väl inte kuggarna som startmotorn använder som givaren läser av? Det är andra hål/kuggar som givaren läser av, och dom slits inte ut?
Om man får konstiga signaler från givaren är det väl ganska enkelt och billigt att prova en annan givare, ny eller begagnad.
Om man tar bort givaren så borde man väl kunna titta ner i hålet med en ficklampa å se hur det ser ut också...
Katalysatorn kan inte ge någon felkod, och den behöver med största sannolikhet inte bytas ut, om avgasvärdena är dåliga nu beror det väl på felet som du har...
Om du inte e sugen på att mecka själv, åk till någon annan mindre verkstad som är billig. :D

Hur långt har bilen gått?
Är den servad som den ska?
Kom problemet tvärt eller har den blivit mer och mer svårstartad under en längre tid?
Ingen varningslampa eller felmeddelande vid start eller när du kör?
Jeppe940 skrev:Ja alltså grunden är ju att utan fungerande vevaxelgivare ingen fungerande motor. Så går motorn bra när den väl är igång kan du stryka denna givare.
Kanske minns jag fel men jag tror att motorn använder kamaxelgivaren om vevaxelgivaren fallerar?
Givaren är bytt och det blev ingen förbättring. Ja jag ska åka till min pappas verkstad och fixa det. Den har gått strax över 27000, kamrem ska bytas, olja/filter är inte bytt. Jag köpte den förra sommaren och då höll den på såhär. Tänkte att det kunde vara så enkelt som tändstiften men tji fick jag. Enligt förra ägaren hade den inte gjort så innan (antagligen skitsnack). Det kan komma närsom i alla väder, varm eller kall. Enda felmeddelandet jag fått när jag startat är el startspärt och motorsystem service omgående. Men stänger jag av igen försvinner det.
Valln: japp den fladdrar till och från
Då har du nog ett standardfel och det finns många trådar kring detta, men tyvärr finns det ingen given fix av detta typfel. Det brukar inte bli några felkoder då dessa brukar rensas då motorn startas.
Störst chans till bot har du om du byter startmotorn, men långt ifrån någon garanti! En del har bara bytt kablaget till startmotorn, eller någon läckande insprutningsventil, eller startspärren, vevaxelgivaren.
Ingen har hittills bytt eller fått hjälp av att byta startkransen...

Jag gissar bara men i ditt fall hugger motorn vid start och det skulle kunna tyda på läckage av insprutningsventil?

De flesta med problemet har automat har du det?
Du skriver att den "tuggar" vid startförsök, menar du då att startmotorn drar runt motorn med full fart precis som den ska eller kärvar startmotorn på nåt sätt?
De där med startspärr kanske kan vara nåt att kolla upp, jag har fått det en gång för nåt år sen, då gick startmotorn som den ska men motorn tände inte...
Har du provat att använda den andra nyckeln? Kanske något fel på chippet i den eller den där antennringen vid tändningslåset som strular?
Starmotorn går som den ska men det vill inte tända verkar det som. Har haft inne den för startspärr med men dom hittade inget när dom felsökte. Bytt antennring utan förbättring, provat båda nycklarna men ingen skillnad. Rejmes har även kollat signalerna från nycklarna och det va som de skulle :/
FischerJ skrev:Starmotorn går som den ska men det vill inte tända verkar det som. Har haft inne den för startspärr med men dom hittade inget när dom felsökte. Bytt antennring utan förbättring, provat båda nycklarna men ingen skillnad. Rejmes har även kollat signalerna från nycklarna och det va som de skulle :/
Jag har lösningen och det är tyvärr dyrt... Du är tvungen att byta ut startkransen/svänghjulet samt startmotorn. Det som har hänt är att kuggarna har slitits antingen på startmotorn eller svänghjulet och då tuggar vid start beroende på hur de ligger mot varandra. Har haft samma fel två gånger, första gången lämnade jag in felet hos en vanlig verkstad men andra gången lämnades den in hos Bilia och nu fungerar bilen som den ska.

Lösning: Byta svänghjul/startkrans + startmotor.

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget