Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvofl
Jag har 2 kolvar i oken. Har även abs. Är ganska mycket rost på hållarna, men har fått bort det mesta. Skulle behöva ta bort drygt 3mm innan hållaren går på. Sen blir jag osäker på om jag får ditt klossarna. Ska höra med qparts hur jag ska göra. Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Du bör definitivt inte avverka något gods i okhållarna! Även om det eventuellt fungerar så leker man med bilens viktigaste säkerhetssystem. Sedan är frågan om du får i några nya belägg. Ny skiva och nya belägg brukar vara tajt nog, men i detta fall skulle du behöva ha ytterligare 4 mm i utrymme i oket. Nej, det du bör göra är förstås att byta ut skivorna mot ett par som är 22 mm tjocka.
av volvofl
Skivorna är ventilerade innefrån. Har pratat lite med verkstad, och dom rekommenderar inte att jag slipar/fräser ner hållarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk då också på att om din bil varit utrustad med 22mm skivor som ny, kan du kanske inte använda original bromsklossar. Sedan om du ska fräsa hållarna, kolla noga vilken sida som ska fräsas. Det är inte alldeles säkert att det ska vara lika mycket på båda sidor. Men som sagts ovan, räcker det inte med att knacka bort rost så måste det vara fel skivor du fått. Det där med att söka på årsmodell funkar inte alltid längre, reg. nummer är bättre. I ditt fall är det ju lätt att det "hamnar lite fel" i katalogen eftersom ändringen till 26mm skivor kom på nästa årsmodell

Mvh
Lennart

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]