- tis 13 jan 2015, 22:56
#938652
Det är mycket intresse kring bilarnas batterier denna årstid. Det finns många åsikter om batterivård, batteristatus, laddning och liknande, allt med fokus på att slippa situationen med alla lampor som mörknar när startmotorn kopplas in i vintermorgonen. Jag har haft anledning att jobba med blybatterier (olika användningar, inte tillverkning...) och vill ge några synpunkter av allmän karaktär.
1. Den som undrar över hur den vanliga blyackumulatorn funkar och annat kan nog hitta nåt matnyttigt på Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator). Den engelska sidan är ännu bättre (http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery). Det finns en ännu mer detaljrik sida på engelska, som även behandlar andra batterityper (http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_systems).
2. Det finns en mytisk föreställning om att man ska kunna mäta upp 14,4 V när batteriet laddas av bilens generator. Det är inte alldeles sant och den som upptäcker att det bara är 13,9 V ska inte oroa sig. Systemspänningen i drift (när man kör bilen...) beror på en mängd olika saker, som exempelvis temperaturen, hur många förbrukare som är inkopplade, hur laddat ens batteri är för stunden och även på individuella variationer mellan olika generatorer (regulatorer, egentligen).
Man kan också se bilen som två olika system, med olika krav. Det kan betraktas som ett "buffertsystem" med konstant laddning av batteriet och då ska systemspänningen inte vara över 14 V, eller som ett cykliskt system och då ska batteriet toppladdas till 14,4 V och sedan få underhållsladdning (till c:a 14 V).
Den som inte använder bensin- eller dieselvärmare (vilket drar en hel del ström under väsentlig tid) och sedan startar sin bil utan problem har närmast ett buffertsystem. Urladdningen vid start är nämligen väldigt liten, sett i Ampèretimmar (Ah). Säg 300 A under 10 sekunder (LÅÅÅNG startmotortid!) tar ut 3000 Ampèresekunder, vilket är mindre än 1 (en) Ah. Av batteriets kanske 80 Ah... det är runt 1% av kapaciteten. Generatorn börjar ladda direkt vid tomgång och sedan kör man en stund och om då systemet hålls vid 13,9 V så lär den där enstaka Ah återbetalas relativt fort, kanske på en halvtimme eller så. Den till synes lite låga systemspänningen är inte nåt att oroa sig för. En förnuftig vinterbilist ger batteriet en toppladdning nån gång per månad för säkerhets skull ändå, såklart.
Den som har ett annat körmönster och framför allt den som har bränslebaserad uppvärmning i bilen och även start-stop-funktion kan ha en annan situation, då kan systemet nästan betraktas som cykliskt. Blybatterier i cyklisk drift (dvs väsentlig urladdning följt av uppladdning) ska laddas till 14,4 V för att säkerställa full laddningsnivå, MEN i en ideal situation ska sedan spänningen sänkas till c:a 14 V (när batteriet är fullt). Ett blybatteri mår nämligen inte bra av att hållas stadigt vid 14,4 V eller högre. Har man ett sådant körmönster är det ännu viktigare att man toppladdar ibland (varannan vecka eller så om det är konstant kalt väder). Särskilt om man kör korta sträckor och inte vill byta batteri ofta. Eller få startproblem...
Man bör ha i minnet att bilar inte byggs för att starbatteriet ska må maximalt bra, det finns andra krav som styr. Inte minst i länder med kalla perioder, där vill man säkerställa kallstartkapaciteten för att inte få uselt rykte. Då kanske man specar systemspänningen till 14,4 eller nåt och accepterar att startbatterierna måste bytas efter mindre än maximal livslängd, vilket blir fallet om de hålls vid onödigt hög spänning när de är fulladdade. Det finns en del kompensationsfaktorer inbyggda i generatorernas regulatorer (för temperatur), men de klarar inte att lösa alla driftfall på ett maximalt bra sätt för just batteriet. Det är bara att räkna med batteriet som en driftkostnad...
En grej som kunde vara pedagogisk i detta sammanhang är en sak som fanns för länge sedan, nämligen en Ampèremätare. Dessa brukade helt enkelt visa nettoströmmen in till eller ut från batteriet (startmotorn exkluderad). Då kunde man själv få en aning om hur stor ström som flöt och åt vilket håll. Vissa moderna bilar har väl nån anordning för att hålla ordning på batteristatus genom att mäta just denna ström; det vore säkert bra om de kunde fås att visa nån fin liten symbol som meddelade hur "välfyllt" batteriet var, som i hybridbilar.
Respekt till den som orkat igenom detta :D
1. Den som undrar över hur den vanliga blyackumulatorn funkar och annat kan nog hitta nåt matnyttigt på Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator). Den engelska sidan är ännu bättre (http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery). Det finns en ännu mer detaljrik sida på engelska, som även behandlar andra batterityper (http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_systems).
2. Det finns en mytisk föreställning om att man ska kunna mäta upp 14,4 V när batteriet laddas av bilens generator. Det är inte alldeles sant och den som upptäcker att det bara är 13,9 V ska inte oroa sig. Systemspänningen i drift (när man kör bilen...) beror på en mängd olika saker, som exempelvis temperaturen, hur många förbrukare som är inkopplade, hur laddat ens batteri är för stunden och även på individuella variationer mellan olika generatorer (regulatorer, egentligen).
Man kan också se bilen som två olika system, med olika krav. Det kan betraktas som ett "buffertsystem" med konstant laddning av batteriet och då ska systemspänningen inte vara över 14 V, eller som ett cykliskt system och då ska batteriet toppladdas till 14,4 V och sedan få underhållsladdning (till c:a 14 V).
Den som inte använder bensin- eller dieselvärmare (vilket drar en hel del ström under väsentlig tid) och sedan startar sin bil utan problem har närmast ett buffertsystem. Urladdningen vid start är nämligen väldigt liten, sett i Ampèretimmar (Ah). Säg 300 A under 10 sekunder (LÅÅÅNG startmotortid!) tar ut 3000 Ampèresekunder, vilket är mindre än 1 (en) Ah. Av batteriets kanske 80 Ah... det är runt 1% av kapaciteten. Generatorn börjar ladda direkt vid tomgång och sedan kör man en stund och om då systemet hålls vid 13,9 V så lär den där enstaka Ah återbetalas relativt fort, kanske på en halvtimme eller så. Den till synes lite låga systemspänningen är inte nåt att oroa sig för. En förnuftig vinterbilist ger batteriet en toppladdning nån gång per månad för säkerhets skull ändå, såklart.
Den som har ett annat körmönster och framför allt den som har bränslebaserad uppvärmning i bilen och även start-stop-funktion kan ha en annan situation, då kan systemet nästan betraktas som cykliskt. Blybatterier i cyklisk drift (dvs väsentlig urladdning följt av uppladdning) ska laddas till 14,4 V för att säkerställa full laddningsnivå, MEN i en ideal situation ska sedan spänningen sänkas till c:a 14 V (när batteriet är fullt). Ett blybatteri mår nämligen inte bra av att hållas stadigt vid 14,4 V eller högre. Har man ett sådant körmönster är det ännu viktigare att man toppladdar ibland (varannan vecka eller så om det är konstant kalt väder). Särskilt om man kör korta sträckor och inte vill byta batteri ofta. Eller få startproblem...
Man bör ha i minnet att bilar inte byggs för att starbatteriet ska må maximalt bra, det finns andra krav som styr. Inte minst i länder med kalla perioder, där vill man säkerställa kallstartkapaciteten för att inte få uselt rykte. Då kanske man specar systemspänningen till 14,4 eller nåt och accepterar att startbatterierna måste bytas efter mindre än maximal livslängd, vilket blir fallet om de hålls vid onödigt hög spänning när de är fulladdade. Det finns en del kompensationsfaktorer inbyggda i generatorernas regulatorer (för temperatur), men de klarar inte att lösa alla driftfall på ett maximalt bra sätt för just batteriet. Det är bara att räkna med batteriet som en driftkostnad...
En grej som kunde vara pedagogisk i detta sammanhang är en sak som fanns för länge sedan, nämligen en Ampèremätare. Dessa brukade helt enkelt visa nettoströmmen in till eller ut från batteriet (startmotorn exkluderad). Då kunde man själv få en aning om hur stor ström som flöt och åt vilket håll. Vissa moderna bilar har väl nån anordning för att hålla ordning på batteristatus genom att mäta just denna ström; det vore säkert bra om de kunde fås att visa nån fin liten symbol som meddelade hur "välfyllt" batteriet var, som i hybridbilar.
Respekt till den som orkat igenom detta :D