Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#938652
Det är mycket intresse kring bilarnas batterier denna årstid. Det finns många åsikter om batterivård, batteristatus, laddning och liknande, allt med fokus på att slippa situationen med alla lampor som mörknar när startmotorn kopplas in i vintermorgonen. Jag har haft anledning att jobba med blybatterier (olika användningar, inte tillverkning...) och vill ge några synpunkter av allmän karaktär.

1. Den som undrar över hur den vanliga blyackumulatorn funkar och annat kan nog hitta nåt matnyttigt på Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator). Den engelska sidan är ännu bättre (http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery). Det finns en ännu mer detaljrik sida på engelska, som även behandlar andra batterityper (http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_systems).

2. Det finns en mytisk föreställning om att man ska kunna mäta upp 14,4 V när batteriet laddas av bilens generator. Det är inte alldeles sant och den som upptäcker att det bara är 13,9 V ska inte oroa sig. Systemspänningen i drift (när man kör bilen...) beror på en mängd olika saker, som exempelvis temperaturen, hur många förbrukare som är inkopplade, hur laddat ens batteri är för stunden och även på individuella variationer mellan olika generatorer (regulatorer, egentligen).

Man kan också se bilen som två olika system, med olika krav. Det kan betraktas som ett "buffertsystem" med konstant laddning av batteriet och då ska systemspänningen inte vara över 14 V, eller som ett cykliskt system och då ska batteriet toppladdas till 14,4 V och sedan få underhållsladdning (till c:a 14 V).

Den som inte använder bensin- eller dieselvärmare (vilket drar en hel del ström under väsentlig tid) och sedan startar sin bil utan problem har närmast ett buffertsystem. Urladdningen vid start är nämligen väldigt liten, sett i Ampèretimmar (Ah). Säg 300 A under 10 sekunder (LÅÅÅNG startmotortid!) tar ut 3000 Ampèresekunder, vilket är mindre än 1 (en) Ah. Av batteriets kanske 80 Ah... det är runt 1% av kapaciteten. Generatorn börjar ladda direkt vid tomgång och sedan kör man en stund och om då systemet hålls vid 13,9 V så lär den där enstaka Ah återbetalas relativt fort, kanske på en halvtimme eller så. Den till synes lite låga systemspänningen är inte nåt att oroa sig för. En förnuftig vinterbilist ger batteriet en toppladdning nån gång per månad för säkerhets skull ändå, såklart.

Den som har ett annat körmönster och framför allt den som har bränslebaserad uppvärmning i bilen och även start-stop-funktion kan ha en annan situation, då kan systemet nästan betraktas som cykliskt. Blybatterier i cyklisk drift (dvs väsentlig urladdning följt av uppladdning) ska laddas till 14,4 V för att säkerställa full laddningsnivå, MEN i en ideal situation ska sedan spänningen sänkas till c:a 14 V (när batteriet är fullt). Ett blybatteri mår nämligen inte bra av att hållas stadigt vid 14,4 V eller högre. Har man ett sådant körmönster är det ännu viktigare att man toppladdar ibland (varannan vecka eller så om det är konstant kalt väder). Särskilt om man kör korta sträckor och inte vill byta batteri ofta. Eller få startproblem...

Man bör ha i minnet att bilar inte byggs för att starbatteriet ska må maximalt bra, det finns andra krav som styr. Inte minst i länder med kalla perioder, där vill man säkerställa kallstartkapaciteten för att inte få uselt rykte. Då kanske man specar systemspänningen till 14,4 eller nåt och accepterar att startbatterierna måste bytas efter mindre än maximal livslängd, vilket blir fallet om de hålls vid onödigt hög spänning när de är fulladdade. Det finns en del kompensationsfaktorer inbyggda i generatorernas regulatorer (för temperatur), men de klarar inte att lösa alla driftfall på ett maximalt bra sätt för just batteriet. Det är bara att räkna med batteriet som en driftkostnad...

En grej som kunde vara pedagogisk i detta sammanhang är en sak som fanns för länge sedan, nämligen en Ampèremätare. Dessa brukade helt enkelt visa nettoströmmen in till eller ut från batteriet (startmotorn exkluderad). Då kunde man själv få en aning om hur stor ström som flöt och åt vilket håll. Vissa moderna bilar har väl nån anordning för att hålla ordning på batteristatus genom att mäta just denna ström; det vore säkert bra om de kunde fås att visa nån fin liten symbol som meddelade hur "välfyllt" batteriet var, som i hybridbilar.

Respekt till den som orkat igenom detta :D
av Rådlös
#938663
Jo då! Jag läste hela som för övrigt var bra och nyttigt med info.
Sådana instrument som du efterlyser finns inom båttillbehör. Men rejält dyra: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5024 Men det är klart, en ny bil kostar hundra gånger mer så om denna mätaren hade funnits med så hade det nog inte märkts så mycket på priset?
Användarvisningsbild
av bem
#938667
Intressant kanske också kan vara att titta på RC (Reserv minuter) värdet på ett blybatteri.
Högre värde kan hålla uppe spänningen under belastning längre.
Har två Biltema 95 AGM batteriet till laddning av LiPo batterier och jag är imponerad av dessa AGM batteriers förmåga att hålla spänningen uppe väldigt bra när jag laddar LiPo batterierna (10 cells 5000 mAh). Både på sommaren och vintern. Är det inte så att AGM batterier tagit över mer eller mindre speciellt i dieselbilar med dieselvärmare (och som Start-Stop batteri)? Sitter ett Volvo original 70 Ah AGM batteri i min V70 och ett lite mindre AGM som Start-Stop batteri.
AGM batterier är dyrare men frågan är om det ändå inte är värt det, de tål ju lite "misshandel" bättre också t ex i form av upprepade djupurladdningar än vanliga syra-vätske blybatterier.

Reserv minuter eller Reserv kapacitet är antal minuter ett fulladdat batteri vid 27 grader Celsius kan laddas ur med 25 amp innan spänningen sjunker under 10.5 volt.

/Bo
Bilagor
2014_V70_D3_Manuell_AGM-batteri_70Ah.jpg
V70 My14, AGM 70Ah
2014_V70_D3_Manuell_AGM-batteri_70Ah.jpg (43.91 KiB) Visad 4702 gånger
180minRC_12volt_AGM_95Ah.jpg
Biltema 95 Ah AGM, RC 180
180minRC_12volt_AGM_95Ah.jpg (130.83 KiB) Visad 4701 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#938671
Med AGM batterier i nyare bilar kan det förklara varför spänningar över 15V oftast förekommer med motorn igång?

Ctek menar att man ska använda läget med snöflinga vid laddning av AGM batterier. Läget med snöflinga ska ge högre laddspänning.
av rid54
#938771
AGM-systemen är ju inte en drastiskt annorlunda kemi, det är "Absorbant Glass Mat" -system, där helt vanlig svavelsyra sugits upp i en glasväv och plattorna är i princip desamma som i andra blybatterier. Troligen har vissa fabrikat tagit till de senaste rönen för att minska plattornas korrosion och gasningen (elektrolyten innehåller vatten, som delar sig i väte och syre när spänningen överstiger en viss nivå, standard 14,4 V). Det man gör är att lägga in vissa legeringsmetaller (calcium, silver, etc etc) och då kan systemspänningen hållas högre och plattorna klarar sig längre. Frågan är om nya bilar har sitt system anpassat för vissa nya batterityper? Dvs att man helt enkelt rekommenderar någon viss batterityp pga att man vill ha lite högre systemspänning? Jag vet inte.

Att man kan mäta höga spänningar (15 V) kan möjligen vara nåt som händer vid kallstart (generatorn temperaturkompenserar), men inte som stadig spänning, hoppas jag; det är lite högt faktiskt. Sedan bör alla som mäter ha en sund skepsis till sina mätinstrument... om de inte är certifierat högkvalitativa instrument kan man nog tänka sig att det finns mätfel i en del fall. Får man ett mysko värde bör man dubbelkolla med ett annat instrument. Batterispänningen -om det nu är den man vill åt- måste alltid mätas direkt på blypolerna om det förekommer laddning samtidigt; det kan vara lite övergångsresistans i någon anslutning och då blir värdet beroende av var man mäter (det blir "högre närmare generatorn", kan man säga).
Användarvisningsbild
av Perra83
#938781
Dessa höga spänningar visar Torque via ELM327 i OBDII uttaget.

Ska mäta på batteriet. Mätinstrument är ett i de lite övre Svensson prisklasserna så det är rätt okej.
Användarvisningsbild
av lennarte
#938790
Rådlös skrev:Sådana instrument som du efterlyser finns inom båttillbehör. Men rejält dyra: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5024 Men det är klart, en ny bil kostar hundra gånger mer så om denna mätaren hade funnits med så hade det nog inte märkts så mycket på priset?
Jag köpte denna förra vintern (100A utförandet) och använt den i båten i sommar. Främst för att kolla (ställa in) solcellerna när man "ligger still" några dagar. Mäter i 5mA intervaller.
http://www.aliexpress.com/snapshot/6067 ... 5218476207
Visserligen provisoriskt inkopplad, men funkade kanon. Håller just nu på att "färdigställa" inkoppling permanent.

Mvh
Lennart
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]